dimarts, 17 d’abril del 2018

SA TALAIA VELLA PELS PASSOS DE SA PAELLA I DELS ERMITANS

Sortida Matinal, curta però molt intensa per la zona de s’Ermita de Valldemosa. El començament ha estat a Ca Mado Pilla, actualment un hotel de 4 estrelles.
Tot d’una s’agafa un camí, que està just davant l’aparcament i es comença a pujar, fent alguns zig-zags. He arribat fins a Ses Ermites Velles i he tornat enrere per anar fins s’Ermita de Valldemossa, passant pel Bufador.
A prop de s’Ermita i en direcció a ses Ermites Velles hi ha, a ma dreta una sortida del sender, marcat amb una fita petita.
A partir d’aquí, no queda més remei que seguir ses fites, el sender està molt ben fitat, però no convé perder-se, si no segur que tens dificultats. Jo en un moment ho he fet i he tengut que cercar qualque referència, tot sembla igual, i encara que saps que has de pujar, la cosa es complica. He tornat a trobar ses fites i ja per amunt, de forma vertiginosa puja, fins que arribes a la paret, a on hi ha alguns arbres que ajuden a fer el desnivell i et duen a una espècie de diagonal de pedra, hi ha penjada una paellera de ferro oxidat que dóna nom al pas, i a partir de la paellera un filferro ajuda a pujar sense massa problemes, just un moment a on la caiguda és molt forta i el pas molt estret, després s’obre i en poc metres arribes a la cresta, caminant uns cins minuts s’arriba al punt geodèsic que marca el cim de sa Talaia Vella.
Des d’aquest punt, un camí empedrat, ben conservat et condueix al Refugi de s’Arxiduc, avui obert, hi havia alguns operaris que hi treballaven dedins, supòs  que properament actuarà com a refugi, ja que he vist que estava en molt bones condicions, amb una foganya  per encalentir-se ses monees.
En el refugi he berenat un poc de fruita i he cercat el camí de baixada que duu al Pas dels Ermitans, hi ha un antic camí de ferredura que va baixant, ben fitat, fins que arribés al pas, hi ha una corda subjectada amb una argolla a un arbre que facilita molt la baixada, dóna molta seguretat, ja que la baixada és molt empinada. Al final de la corda hi ha una cadena que ajuda a donar ses darreres passes, fins assolir un terreny més catòlic, en tot cas li manquen tres metres per arribar a baix, has de baixar de cul i ben al tanto.
Després ja és anar seguint ses fites fins arribar al mateix punt on abans hem passat per pujar el pas de Sa Paella, tal com es pot veure a les fotos hi ha unes indicacions que adrecen als dos passos en tinta vermella, pels diumengers, que necessiten dur es cul batut i sa cara alegra.
En mitja hora des d’aquest punt es torna arribar a Ca Mado Pilla. En total avui han estat tres hores i mitja de caminar i uns 700 metres de desnivell acumulat, assolint dos dels passos més interessants de la zona.
Assistents. Tomàs.
Mètode MIDE: 3443. Per tant la consideram Dificíl +1.