dilluns, 16 de setembre del 2019

POSETS

La pujada al Posets es pot fer de diversos llocs, la més lògica és la denominada Ruta Real, que surt del GR, que passa pel refugi Angel Orús.
He sortit prest, quasi a les fosques, hi havia 40 persones al refugi, però clar, no totes anaven al Posets, hi ha molta mamandurria als refugis, molts que xerren i caminen poc.
Avui, ja recuperat de les ascensions de dies anteriors, he sortit fresc i amb bones sensacions. El primer tram és bastant incòmode, entre pedres i encara que és el GR, no dóna facilitats.
S’arriba a un creuement, a la dreta cap el refugi de Estós, a l’esquerra cap el de Viadós, aquest és que he agafat, però una vegada passat el riu, per un pont esbucat, s’ha d’anar en compte, ja que s’ha de sortir del camí per anar a cercar la meravellosa Canal Fonda, quasi sempre hi ha glaceres, però avui la única que restava no ha estat un problema, ja m’havien dit els del refugi que no feien falta els crampons.
Pujada molt vertical, però neta, per un sender dins la canal que va cercant el caminar més còmode, en alguns trams el desnivell de vertigen.
M’han sortit dos individus de un costat abans d’entrar a la canal, pot ser venien de un altre refugi, després s’han aturat i no han arribat a dalt.
En acabar la canal Fonda, se surt a un coll a on hi ha l’imponent Diente de LLardana, es deixa a ma esquerra i es va a guanyar l’esquena del Posets, en aquest moment resten 300 metres per arribar a dalt i la boira fa acte de presència.
Una bona part es fa per una rosseguera i després ja per la cresta, s’ha de progressar amb les mans sense gaire perill, encara que com es pot veure a les fotos hi ha un bon pati a ambdós costats.
Sense pràcticament adonar-me he vist el cilindre geodèsic, estava a dalt, he estat el primer en pujar avui, deixant el pavelló balear en primera línia, com deia abans, parlar menys i caminar més. Després han arribat una parella, na Isa i en Miguel, ella m’ha dit que ha estat a punt d’abandonar, ell semblava experimentat. Hem baixat junts, trobant la resta de persones que pujaven, a molta distància.
Finalment m’he distanciat dels dos companys, i he arribat al refugi, a on he pagat, menjat una mica i he seguit el camí fins a la Pleta, a on hi ha un aparcament i tenia el meu cotxo.
En definitiva, ruta d’anada i tornada, amb un desnivell acumulat de 1300 positius i 1800 negatius, realitzada en 8 hores i vint minuts, comptant les aturades.
SORTINT DEL REFUGI A LES FOSQUES

SENYALITZACIONS PIRENÀIQUES

ARRIBANT AL REFUGI

GRAN PEDRERA EN RETROSPECTIVA A LA BAIXADA

La subida al Posets se puede hacer de varios sitios, la más lógica es la denominada Ruta Real, que sale del GR, que pasa por el refugio Angel Orús.
He salido pronto, casi a oscuras, había 40 personas en el refugio, pero claro, no todas iban al Posets, hay mucha mamandura en los refugios, muchos que charlan y caminan poco.
Hoy, ya recuperado de las ascensiones de días anteriores, he salido fresco y con buenas sensaciones. El primer tramo es bastante incómodo, entre piedras y aunque es el GR, no da facilidades.
Se llega a un cruce, a la derecha hacia el refugio de Estós, a la izquierda hacia el de Viadós, éste es que he cogido, pero una vez pasado el río, por un puente derrumbado, hay que ir en cuidado, ya que hay que salir del camino para ir a buscar la maravillosa Canal Fonda, casi siempre hay glaciares, pero hoy el único que restaba no ha sido un problema, ya me habían dicho los del refugio que no hacían falta los crampones.
Subida muy vertical, pero limpia, por un sendero dentro del canal que va buscando el andar más cómodo, en algunos tramos el desnivel de vértigo.
Me han salido dos individuos de un lado antes de entrar en la canal, puede que venían de otro refugio, después se han detenido y no han llegado arriba.
Al terminar la canal Fonda, se sale a un collado donde se encuentra el imponente Diente de LLardana, se deja a mano izquierda y se va a ganar la espalda del Posets, en ese momento restan 300 metros para llegar arriba y la niebla hace acto de presencia.
Una buena parte se hace por un rosa y después ya por la cresta, se debe progresar con las manos sin mucho peligro, aunque como se puede ver en las fotos hay un buen patio a ambos lados.
Sin prácticamente darme cuenta he visto el cilindro geodésico, estaba arriba, he sido el primero en subir hoy, dejando el pabellón balear en primera línea, como decía antes, hablar menos y andar más. Luego han llegado una pareja, Isa y Miguel, ella me ha dicho que ha estado a punto de abandonar, él parecía experimentado. Hemos bajado juntos, encontrando al resto de personas que subían, a mucha distancia.
Finalmente me he distanciado de los dos compañeros, llegando al refugio, donde he pagado, comido un poco y he seguido el camino hasta la Pleta, donde hay un aparcamiento y tenía mi coche.
En definitiva, ruta de ida y vuelta, con un desnivel acumulado de 1300 positivos y 1800 negativos, realizada en 8 horas y veinte minutos, contando los paros.