diumenge, 18 de novembre del 2018

SA CRIVELLA, S'ULL DE DEU I ES PUIG DE SES MOLES

La ruta d’avui la iniciam des de la Finca de Mortitx, per a on circulam quasi tot el dia, però també entram una mica  a la de Femenía.
En realitat l’excursió no ha estat per anar a un lloc concret, si no visitar diversos llocs molt interessants que hi ha per aquesta zona, essent el punt més llunyà de la sortida, Sa Crivella.
Una vegada passat per Ses Cases de Mortitx, anam cap a l’esquerra, a on estan situades les bodegues, una mica després agafam el camí que també va cap a l’esquerra, deixant a ma dreta el que indica “Refugi”, pel qual tornarem, per tant a partir d’aquí  és a on obrim i tancarem més tard el cercle.
El primer que trobam molt interessant en la nostra caminada, és el Pla de s’Ordial, i el magnífic camí de ferradura que surt a la seva dreta, i que antigament comunicava les finques de Mortitx i Femenía, l’empedrat és espectacular, i després el camí desapareix, per tornar aparèixer en la zona de més amunt en alguns trams.
És a n’aquesta zona, quan tenim la primera aparició animal del dia que va començar com un fet divertit i graciós, però després es va embrutar, un ase quan ens va veure va venir cap a nosaltres, molt simpàtic, simple i atent, però no ens deixava, es veu que devia voler menjar, tant n’Humberto, com na Cati, al intentar avançar foren tomats per l’animalet, a n’Humberto quasi li va caure damunt, en Lluís va quedar a darrera i l’ase no el deixava partir, menys mal que trobàrem un lloc per a on no podia passar i ens poguérem escapar.
Seguirem pujant cap a la pista que passa per ses cases de Femenía, i tot d’una que agafàrem el camí ja ens trobarem amb sa Font den Quelota, que està tancada, però es pot recollir aigua, boníssima per un grifo.
El camí en pujada ens duria a fer sa Volta al Puig caragoler de Femenía, però aquesta no era la fita del dia, per tant quan arribàrem al Coll Ciuró, deixàrem el camí per la dreta, per pujar al Puig de Ses Moles, una vegada arribats al cim, crestejarem una mica, fent la segona cima del Puig, per després anar baixant , molt a prop de les parets, per anar a cercar el Forat del Puig de Ses Moles, conegut com a “S’ull de Deu”, un espectacular forat, natural a on hi podrien caber alguns camions fàcilment.
Com que feia un fort vent gèlid, decidirem una vegada visitat s’Ull de Deu, baixar una mica per a berenar, amb la sort que trobàrem molt a prop a l’esquerra una balma que ens va permetre estar molt a gust.
A partir d’aquí, venia la part més complicada del dia, qui ha trepitjat aquesta zona, sap que és molt salvatge, plena de grans roques, farcida de mates i carritxeres amb molt poques fites, molt difícil seguir els senders, teniem que arribar a Ses Basses de Mortitx, un altre Pla espectacular, com s’Ordial, ficat enmig del gran roquedal. Tristament ens trobàrem amb una cabreta, molt jove, tenia una mala ferida, estava viva, i sembla que la mare l’havia abandonat, no varem poder apreciar si la ferida era per acció de un tir o accidental, ja que la deixaren , al lloc a on estàvem, no teníem altra opció.
A poc a poc, anàrem trobant la forma de baixar, hem de tenir en compte que hi ha unes grans parets que impedeixen el pas, només es podria baixar amb cordes, aviat ja vérem el Pla de Ses Basses, però quasi ens quedaria una hora de camí per arribar-hi.
Situats a SesBasses de Mortitx, visitam el lloc que li dóna nom, una bassa tapada per una construcció, de una gran bellesa, i partir tot d’una cap a Sa Crivella, un lloc espectacular, un tall a les roques amb baixada a la mar vertical, també es precisen cordes per poder baixar, nosaltres vàrem estar a la zona de dalt de Sa Crivella, encara que en el darrer tram, un servidor, i per segona vegada en 15 dies va fotre de grufes, per una travelada, i el cosset va quedar una mica colpejat i amb algunes ferides a les cames, es veu que amb l’edat m’estic tornant molt esburbat.
Vàrem dinar dins sa Crivella, per després el camí fins a Ses Basses de Mortitx, és un tram curt, però molt complicat i perdedor, a partir de Ses Basses la cosa canvia, hi ha una pista que duu fins Mortitx, passant pel Coll del Vent, aquest lloc roman tancat durant el període Febrer-Juliol, per la nidificació del Voltor Negre.
Finalment arribàrem a Mortitx, amb una pluja fina, 8 hores justes amb aturades, 18 quilometres de marxa, i un desnivell acumulat de uns 600 metres.