diumenge, 9 de desembre del 2018

PUIG CA DE MINER I CUCULLA DE FARTÀRITX PELS PASSOS DEL DIABLE I DE S'ALL

Qui no té cap, ha de tenir cames !! Avui hem deixat els cotxes al Camí vell de Lluc a Pollença, a l’alçada de la sortida del camí des Pujol, per a on teníem previst tornar, ja que la nostra ruta avui era totalment circular, i l’arribada era a n’aquest punt.
Hem agafat el camí, cap a Lluc, durant alguns quilometres, fins que hem arribat a un lloc que hi ha una fita per sortir del camí, a ma esquerra, una mica després hi ha una balma i un portell, com a punt de referència.
Ara ja sí deixàvem la part còmode del dia per anar per amunt, per un sender una mica perdut a estones que travessa dues rossegueres, i que té com a referència les banyes que ja es veuen de baix del pas del Diable, un dels passos més guapos de la Serra de Tramuntana.
En arribar al pas, i com avui venien algunes persones amb una mica de vertigen hem extremat les precaucions per poder assolir el pas sense cap problema, hi ha un punt una mica delicat, la resta és bo de dur.
Ja a n’aquesta alçada el vent, quasi huracanat, ens despentinava contínuament, no hi havia manera de sortir a les fotos amb una bona presència, a mesura que hem anat pujant, ja no era només un problema estètic, sinó que hem tengut que anar molt alerta a no caure per la seva força, l’anècdota ha estat que a a na Cati, quan es posava el tallavents, la força del vent i la prenda han fet que el vent la mogués tres metres i ha quedat penjada damunt un garrover, l’hem poguda baixar i sense altra circumstancia hem continuat la ruta.
Hem anat seguit per amunt, per finalment arribar al Coll de Fartàritx, a on hi ha un botador, des d’on surt un camí que va cap a Miner i arriba a Campanet, però nosaltres no hem botat, hem anat donant la volta a la xarxa metàl·lica al costat de les parets verticals de la muntanya, per anar a cercar el passet que ens deixaria a prop del cim del Puig de Ca, és l’anomenat pas de n’Agustí o de Ses Perdius.
Ja a dalt retrocedim una mica, per anar a cercar la punta oest del Puig de Ca, a davant ens queda la Mola del Puig Tomir, des d’aquí quasi tenim a la vista tot el que ens resta del dia, ja que estam en el punt més alt de la diada muntanyera.
El terreny no és massa complicat, però el vent sí que ho complica,j a que facilita les caigudes, després de fer la punta oest del Puig de Ca, ens ve una baixada, no acabam de trobar el sender bo i ens complicam la vida una mica per rossegueres i altres herbes, fins que finalment arribam al Coll de Miner, una barrera amb botador i una càmera ens indica que estam en terres privades amb dret de pas.
Som gent civilitzada i enlloc d’anar cap a les cases, ja que no volem molestar a ningú, sortim de la via tradicional per anar per damunt la carena, per tant assolim, Es Moletó i Sa Moleta, sempre tenim com a referència una paret mitjancera, actualment amb un filferro nou, tot el vell està tirat a terra, no crec que sigui bona tanta ferralla per la muntanya!!
Des de Sa Moleta, baixam al petit coll que hi ha entre aquesta i sa Cuculla, a on precisament hi ha el Pas de S’All, que més tard utilitzàrem per baixar, des del coll en pocs minuts arribam a sa Cuculla de Fartàritx, un cimet preciós, i com és el darrer del conjunt, permet tenir una vista única sobre les badies de Pollença i Alcúdia.
Darrera el cim, trobam un lloc a on el vent hi pega molt poc, i aprofitam per dinar-hi. Avui per cert ha estat un festival gastronòmic, destacant les galetes de civada de na Cati, el vi den Pedro, la xocolata negra den Juan, les herbes de na Marga, els rosegadors de na Marga Monteiro, el cafè rebentat den Tomàs, la lletuga de na Nataly i el Quixé Lorraine de n’Humberto.
Després de dinar encara ens restaven dos petits llocs molt interessants per veure, el famós Pas de s’All, avui molt fàcil, ja que estava completament eixut i després el camí des Pujol, que alberga l’espectacular Ninot, que també li dóna nom, avui ha guanyat el premi na Marga, que ha estat la primera en veure-lo, per tant li correspon un vespre gratuït a qualsevol parador de les espanyes, que abonarà el Tresorer del Grup, quan ingressi qualque taxa, de moment estam a zero.
En definitiva, ruta circular de uns 15 quilometres, amb un desnivell acumulat de uns 1000 metres i un temps comptant aturades de 7 hores i mitja.
Assistents: Cati, Marga Duran, Nataly, Marga Monteiro, Humberto, Juan, Pedro i Tomàs.