dijous, 12 de març del 2020

PAS D'EN MARC-PUIG DE SA GALERA

La ruta d’avui ha estat per gentilesa del Gerent del Verderol-Extrem, i hi han assistit membres del Pinyoll vermell i un servidor del Peus de Pork.
Hem deixat els vehicles a Deia, als aparcaments habilitats per tal eventualitat, i hem cercat la sortida del poble, al costat de l’hotel de luxe La Residencia. Sortir de Deia actualment per pujar a certs passos és una tasca difícil, ja que cada vegada hi ha més xalets que tallen els accessos.
A poc a poc hem anat remuntant a estones per senders fitats i altres pels bancals esbucats, fins que hem arribat a un punt clau que ja coneixíem d’altres ascensions, una caseta de pedra. A partir d’aquí tot ha estat bufar i fer ampolles, ja que hem seguit el sender, hem passat per una altra caseta i ara ja en forta pujada i dins un comellar hem arribat a un carro molt antic, que és un altre punt de referència que ja teníem al cap. Ens hem fet la foto de rigor al costat del carro i hem seguit pel comellar, fins que hem sortit a una pista molt ample, de les moltes que hi ha per la zona.
Hem agafat cap a la dreta, hi havia un arbre gran caigut sobre la pista, al cap de una estona hem continuat per un sender sempre guanyant alçada, fins que ens hem situat, just davall de la gran fita del dia, el conegut Pas d’en Marc.
El pas consta de tres parts diferenciades, la primera guanya un escaló amb una escala de ferro, i després ja hi ha els cables que serveixen per assegurar-se. Es passa per damunt un petit promontori i tenim la segona part, una paret bastant vertical que també disposa de un cable horitzontal. Es passa sense cable per una espècie de torrentera amb una gran caiguda i s’entra a la tercera part, amb dos cables i una zona intermèdia sense, la sortida del pas, espectacular, per una paret quasi vertical amb una gran caiguda a darrera.
El pas s’ha de dir que assegurat és molt bo de fer, evidentment per persones que no tenguin vertigen.
En sortit del pas, ens hem tret els arnesos i en forta pujada hem anat fins el puig de Sa Galera, també conegut com Es Vedell. L’hem assolit per un passet que hi a l’esquerra i que guanya una paret una mica vertical.
Havíem sortit tranquils, però algunes telefonades i missatges al mòbil ens han alertat que la situació del Coronavirus s’estava embrutant per moments i que segurament en les properes hores o dies, es prendrien mesures dràstiques. Tot plegat, ha donat meu a converses d’alta muntanya i no sabíem si davallar o quedar-nos uns dies per la zona alta de Tramuntana. Finalment hem decidit davallar cap a Deia, ara pel camí que va cap a Soller i que passa pel Puig del Moro.
En arribar a una paret de partió, que disposa de una senyalització molt antiga, hem canviat el sender per anar baixant cap el poble de Deia. Finalment hem tornat a la pista ample que havíem agafat abans i hem baixat pel mateix sender que passa pel carro i les casetes de pedra.
El final hem baixat per un camí ample, de tants que els veïns han fet seus i els han tancat amb barreres, encara que aquest d’avui disposa de una petita drecera senyalitzada amb un moneot vermell que et deixa a prop de l’esmenta’t hotel La Residencia.
Hem decidit que després de una jornada com la d’avui i amb uns esdeveniments socials i epidèmics tan greus, no tenia que mancar el final feliç habitual a un bar de la zona, per tant hem anat fins el bar sa Font de Sa Creu.
En definitiva, ruta semicircular de uns 12 quilometres, amb un desnivell acumulat de 800 metres, realitzada en 7 hores comptant aturades i discussió acadèmica.
Assistents: Marga, Pere, Manolo, Biel i Tomàs.