dijous, 5 de març del 2020

PUIG TOMIR-CASA DE NEU DE FARTÀRITX

Sortida de dijous per gentilesa del grup Peus de Pork, com que no ha vingut ningú més que jo, el grup he estat jo tot sol, quin galimaties!!
He deixat el vehicle en al Camí Vell de Lluc a Pollença, davant la barrera del camí del Ninot, i he partit en direcció a Binifaldó pel Camí vell.
He passat per la Font de Muntanya, lloc amb taula i seients de pedra i he seguit fins una barrera tancada. Des d’aquesta barrera i anant al costat de la paret es puja al Tomir pel denominat Pas de la Paret.
La pujada és exigent, i encara que la millor referència és la paret, hi ha algunes fites que ajuden a dur el millor sender, arribant a una zona rocosa, el sender fuig de la paret i es situa ja a una bona alçada, ara només s’han de seguir ses fites , fins el coll que hi ha entre les dues puntes del Tomir.
He anat directament a la que té el punt geodèsic, la meva sorpresa, ha estat trobar na Rocio Monasterio, n’Arrimadas i na Rosa Diez a dalt, cridant com a lloques “España Unida”, “Catalufos golpistas” i “Batasunos terroristas”, com que aquesta gent no em va bé, m’he separat uns metres i m’he menjat dos plàtans, quan m’he girat ja no hi eren!! Possiblement ha estat una al·lucinació del mal d’altura, però mai se sap.
Bé, he baixat, ara en direcció al Puig de Ca Miner, i m’he aturat a veure la magnifica Casa de Neu del Tomir, he seguit baixant fins el Coll de Ca de Miner. A n’aquest punt, hom pot anar a la dreta capo al puig o a l’esquerra i en baixada entrar a la Finca de Fartàritx, jo he seguit per l’esquerra.
Al cap de una estona ja he pogut veure la magnifica Casa de Neu de Fartàritx, patrimoni de la Humanitat i única a Mallorca, que conserva la teulada, he pogut entrar a dins, baixant fins el fons. Arca va demanar el 2017, que es restaurés, pel que significa aquest monument, sembla que de moment està igual.
He continuat en baixada, anat cap ases Cases de Fartàritx, he passat per davant de F artàritx d’es racó, la única habitada i he seguit cap a Pollença.
La meva intenció era baixar a la vall den Marc, a on havia deixat el cotxo pel Pas del Pi, però he estat quasi una hora cercant la baixada i no l’he trobada, com ja he comentat altres vegades vaig sense mitjans tècnics, per tant si ho trob collonut i si no em resta pendent i tornaré a cercar-lo, per baix, que sempre és més bo de trobar.
Finalment he baixat pel Pas del LLançol, que tampoc és molt fàcil de trobar, per aquestes contrades no hi ha ni fites ni massa signes de pas. Però he pogut baixar, el Pas no és complicat, però la posterior pendent si que ho és. Després , ja és anar pel mig de l’alzinar botant parets i anar a cercar el camí del Rafalet, que aboca al camí Vell de Lluc, a on tenia el cotxo.
En definitiva, ruta circular de 18 quilometres, amb un desnivell acumulat de 1100 metres, realitzada en 7 hores i mitja, comptant aturades i temps emprat per a cercar el pas no trobat.