diumenge, 20 de gener del 2019

PENYAL DES RACÓ, PAS DES FALCÓ I PAS DES RACÓ.

Avui la ruta ha estat per la zona de Deià, de la mà del Grup Verderol-Extrem que només organitza excursions de 5 damunt 5,  i una vegada més la ruta no ens ha decebut.
Hem sortit del poble de Deià, passant per unes finques, que cada vegada més traven els camins ancestrals que pujaven a les cingleres que envolten el poble, els bancals es van poblant de construccions i xalets que no tenen en compte els senders i camins antics, barrant el pas en moltes ocasions amb terribles i fatigoses portes de ferro.
Hem pujat amb un bon desnivell, el fred ha desaparegut aviat, però avui, el gerent del Verderol-Extrem, tenia les neurones una mica creuades, no acabava de trobar el bon camí que ens tenia que dur a la primera fita del dia, el penyal des Racó.
Hem passat diverses vegades pel mateix lloc, endavant i endarrere, cercant el camí bo, en un lloc extremadament difícil, vull recordar que el gerent del Verderol, no és home de tecnologia, ho duu tot dins el cap, ni Mòbils, ni GPS, tot dins el cap ben guardat. Ha estat aquí quan en Tomeu Binimelis, que s’havia presentat després de molt de temps de no venir a cap ruta, s’ha començat a emprenyar, despotricant i amollant tot tipus d'improperis.
A la fí, hem trobat el camí  bo i una mica abans de pujar al penyal des Racó, en Tomeu Binimelis ha dit que no duia arnés, fet que posava en perill la seva integritat per passar el pas des Falcó que venia després, ha arribat a dir que el podia passar el pas sense estar federat, sense arnés i amb el pardal defora, el gerent s’ha emprenyat i l’ha convidat a abandonar la ruta, ha baixat flastomant per avall, han baixat del cel tots els Sants, Deu Lo Nostro Senyor i la Verge María.
La resta de l'expedició, hem continuat tranquil·lament per amunt, forta pujada per arribar al principi del pas, un dels més vertiginosos de Mallorca, tal com es pot veure a les imatges. El pas no té cap complicació a ressaltar, però la caiguda és brutal, si hom no passa assegurat es juga el físic en un possible error.
Hem fet el pas i després hem berenat una mica, per seguidament anar a cercar la baixada que ens duria a la tercera fita del dia, el pas des Racó, en principi, la baixada que és molt vertical, no tendria massa perill, però avui les pedres relliscaven com si estassin ensabonades, la terra es desfeia per la humitat, el perill era imminent en tot moment.
Finalment hem arribat a una caseta, a on hem aturat per fer dinar, com sempre bon vi, herbes, rebentat de güísqui i menjar de categoria en un espai únic de la geografia mallorquina. Una mitja horeta després d’acabar érem al poble, fent el final feliç a l’únic bar que hem trobat obert.
En definitiva, excursió circular, realitzada en sis hores i cinquanta minuts, amb les aturades, i un desnivell acumulat de devers 700 metres.
Assistents: Tomeu Binimelis, Marga, Lluís, Pedro, Manolo i Tomàs.