dijous, 16 de febrer del 2023

SA VALLETA DE PETRA-COVA DELS VOLTORS

Avui he estat convidat pel Grup Dijous en Marxa a fer una sortida pel municipi de Petra. Hem deixat els vehicles al costat de s’escola i hem agafat el camí de Son Fogó, fins que hem arribat a un creuament a on està situada Sa Cànova Vella.

Davant ses cases de Sa Cànova Vella, hem agafat cap a la dreta, després tornaríem per l’esquerra. Ens hem dirigit sortint per un sender que surt a l’esquerra del camí, cap a sa Cova Llarga, una balma de uns 70 metres de llargària que l’any 2015 va col·lapsar, van caure 2500  tones de roques i la varen sepultar, deixant enterrades mostres humanes dels ancestres mallorquins.

Com que les roques envaïren el camí, s’ha de sortir per un difuminat senderó que s’ha creat a l’esquerra i que va baixant cap a sa Valleta, ens aturam a una antiga casa abandonada a berenar i des del costat de la casa podem observar una bona part de la Valleta des de d’alt, les vistes arriben fins a Sant Salvador.

Després de berenar, baixam cap a sa Valleta i travessam el Torrent de Na Borges, per després tornar pujar cap a Ses Cases de Sa Roqueta, uns metres després de passar per Ses Cases i a ma dreta agafam un camí amb una barrera oberta. Seguim aquest camí, fins que a ma esquerra trobam una fita, és bo de fer passar-la i no veure-la, aquesta ens marca el darrer tram que en pujada per un estret sender ens duu fins la Cova dels Voltors, tardo-talaiòtica i que fou utilitzada per enterraments.

A les parets de la cova, hi trobam molts forats que segurament foren per a dipositar-hi capsetes amb les restes de persones incinerades, disposa de una gran columna central i dues a la part lateral, mostrant un conjunt sensacional. Entrant a ma esquerra podem observar el que segurament era una zona cerimonial, hi ha molts gravats a les parets, sobretot creus.

Dins la cova, hi podem veure obra humana més recent, una petita zona que fou utilitzada per extreure marès, un banc de pedra, una zona polida amb màquina  i qualque gravat de gent moderna que no està be del cap, en definitiva atemptats al patrimoni.

Hem tornat pel mateix sender fins arribar al camí principal i tornar a passar per la barrera, però en lloc d’anar cap a ses Cases de Sa Roqueta, hem girat cap a la dreta, fins que novament hem arribat a Sa Cànova Vella i hem tornat des d’aquí pel mateix camí de Son Fogó, que havíem trepitjat a l’anada.

Una part dels assistents hem acabat al restaurant Stop de Petra, a on ofereixen un impressionant menú per 10 €.

En resum, ruta semi circular de 12,5 quilometres, amb un desnivell de 100 metres, realitzada en 4 hores comptant aturades.