divendres, 25 d’octubre del 2019

ES CASTELLOT DES RAFAL

Després de uns dies de pluges, com sempre sol succeir, ha tornat sortir el sol, i hem aprofitat per fer una ruta en un esplèndid dia de tardor.
Hem deixat el cotxo a l’aparcament de Son Ordines, del qual surt el camí que puja fins el refugi de Tossals Verds, hem fet el camí tantes vegades realitzat per arribar al refugi, des del refugi hem anat pel camí de baix, el que passa pel Pou de sa Coma, i que conflueix en l’altre que va per dalt a Ses Cases Velles.
Hem seguit com si anéssim a Sa Font des Noguer, fins que arribam a un lloc a on creuam dues vegades el Torrent, un per unes pedres i un poc més allà per un ponterró de fusta.
En aquest moment deixam el camí i pujam uns metres per agafar sa Canaleta des Massanella, construcció hidràulica de fa uns 300 anys, que encara es conserva, però que duu l’aigua amb un tub per dins sa canaleta.
Als poc metres trobam una caseta, adossada a sa canaleta, actualment sembla que és utilitzat com a petit magatzem, al poc ens trobam amb els Arcs, construïts precisament per poder canalitzar l’aigua i que es conserven esplèndidament, el camí passa per damunt, no és apte per a patidors de vertigen, com som jo, però m’he armat de valor i l’he passat, el buit és a ambdós costats.
Hem continuat per sa Canaleta, fins que hem arribat al forat, que es va fer per poder construir sa Canaleta i que també serveix als humans per poder-hi passar, amb uns escalons molt ben situats.
Poc després de passar el forat, començam l’ascensió al Castellot, no hi ha fites ni camí, però intuïm un antic camí de carboners, hi ha algunes sitges que així ho confirmen.
Na Xisca, que es pensa que ha rebut un vudú per part de una veïna, comença el seu calvari particular al sortir-li una bofega al taló, arriba així com pot a dalt, a on dinam i ens hi estaiem una bona estona, observant les magnifiques vistes.
Fetes les cures oportunes, na Xisca pot continuar, hagués estat bona tenir que avisar al 112 per una bofega, però coses més grosses s’han vist. Teníem pensat tornar per sa Coma de Ses Bigues, però vist el tema de la bofega, i que no acabam de veure clar el camí, en terreny hostil, tornam pel mateix lloc. Per tant tornam a passar els Arcs, novament em tenc que armar de valor, i aquesta vegada ho pas a la “pata coja” pegant bots i amb els ulls tapats, tot un exercici antivertigen.
En arribar a Ses Cases velles, ara optam per anar pel camí de dalt, ens creuam amb alguns caminants estrangers, na Xisca, tomba el turmell, però també pot continuar, només ha estat una tombada lleugera. Arribam al refugi, ara ja només ens resta arribar de nou a Son Ordinas, però na Xisca comença a sentir punxades al genoll, és veu que la veina ha estat tot el dia fent vudú a la seves cames, sense aconseguir espatllar el dia de muntanya, ja que finalment arribam a baix amb èxit.
Per tant, ruta d’anada i tornada, amb un desnivell de uns 600 metres, 15 quilometres de distància, realitzada en sis hores i mitja comptant aturades.
Assistents: Xisca i Tomàs.