dijous, 19 de desembre del 2019

FERRADA DE NA BOMBARDA-NA FÀTIMA

ESCUT DE VALLDEMOSSA, AMB NA FÀTIMA I ES MORRO DE SA  BOMBARDA

L’escut de Valldemossa està format per dues parts, la quadribarrada bicolor i a damunt la forma de s’Estret amb les seves dues muntanyes guardianes, es Morro de Sa Bombarda i Na Fàtima, avui les hem pujades totes dues.
Hem deixat els vehicles a s’Estret de Valldemossa, just a on la carretera s’estreny i per davall passa un torrent. La primera fita del dia era pujar a na Bombarda, però no pel camí, sinó per la ferrada, una pujada absolutament vertical, que disposa de uns ferros i cordes per poder anar fins a dalt.
Sabíem que era molt a prop de l’¡aparcament, però hem passat el portell i pujat diagonalment, al veure que no anàvem bé, hem tornat enrere, just abans del portell hi ha un sender que el col·loca just al començament de la ferrada.
La primera part, segurament és la més difícil, és molt vertical i és la que disposa dels ferros i la corda, enmig en acabar el primer tram de corda hi ha un arbret, s’ha de passar per darrera i agafar una altra corda.
Superat el primer tram, ve un tram sense complicacions, fins que s’arriba a un forat amb una pedra encallada, s’ha de passar per davall la pedra i fer una grimpada una mica exposada, amb alguns cordells que ajuden a superar-la.
En passar aquesta zona, ens trobam amb una pendent de  roca, que disposa de una corda, amb la corda no és massa complicada, però no val badar, a darrera hi ha una gran caiguda.
En sortir de la pendent, ja passam a la zona de petites grimpades i roques, amb forta pendent, però sense exposició, trobam una paret seca i és la que hem de seguir per arribar fins la cima.
Per baixar anar fins el Coll de Tords de la pujada més utilitzada, travessam una paret i seguim el sender, fins el Pas del ganxo, que està situat en un mur de contenció, ara ja només ens restava arribar fins a s’Estret.
Hem deixat el que no necessitàvem i hem anat a fer la segona fita del dia, na Fàtima. És una muntanyeta que enganya molt, ja que el recorregut és molt perdedor i en poc espai s’assoleix un gran desnivell, això si les vistes són molt cares, al estar separat de tot el que té el costat, es pot veure molt bé tota la zona de Valldemossa, Raixeta, Pastoritx, Sa Mola de Pastoritx, Es Teix, Sa Mola de Son Ferrandell, Sa Mola de Son Pacs, S’estret, Palma.
En el camí ens hem aturat al magnífic mirador de s’Estret, situat en un lloc estratègic, per anar a fer un picnic amb bona companyia i una botella de vi.
Hem baixat pel mateix lloc de pujada, avui la font duia molta aigua i el safareig estava a rebentar, dóna alegria veure el bosc tan humit.
En resum, avui ruta efectuada en dues fases, la primera circula, la segona anada i tornada, un desnivell acumulat de 700 metres i un temps comptant les aturades de sis hores.
Assistents: Manolo i Tomàs.