dijous, 20 de febrer del 2020

PAS DEN PRIAM-PUIG DE SA FONT-SA MOLETA DE PASTORITX

Avui la ruta ha estat per la zona de Valldemossa, hem sortit des de la Urbanització de s’Arxiduc a on hem deixat els vehicles , per agafar el conegut camí de Sa Coma dels Cairats.
En arribar a Sa Font des Ropit, deixam el camí de sa  coma per la dreta, en un vial ample que puja gent algunes llaçades. En arribar a una zona a on hi ha una construcció, damunt una gran paret seca, nosaltres seguim el camí, més tard tornaríem per aquesta paret.
Per tant, camí a la nostra esquerra, que al poc es converteix en sender i puja fort, va guanyant alçada, i arribam al magnífic pas den Priam o també denominat de s¡’Encletxa. Després de passar pel pasm encara tenim una estona fins aribar a un ample camí que passa per la zona alta, i que en una estona es creua amb el camí des Caragol, que ve de Sa Font dels Polls.
Seguim per la dreta en tendència sempre a pujar, per aquest magnífic camí de ferradura. En arribar a una paret que té un filferro damunt, cercam una zona per passar, que està esbucada, però enlloc de seguir en la direcció que veníem, i que ens duria cap el Teix, canviam 90º a la dreta.
Hem d’anar a cercar una paret a la nostra dreta, encara que noslatres hem pujat una mica més del compte i no l’hem trobada ja fins a dalt de tot, aquesta paret a dalt separa Pastoritx de les terres del Rei Sancho, actualment amb molts de problemes de pas i que indiquen reiteradament la prohibició de passar, sembla que per allà dalt es fan algunes barbaritats que ja he relatat en altres ocasions.
Nosaltres hem seguit per aquesta paret fins arribar a una zona molt inclinada, amb una paret de cara, la que hem travessat, ara ja nomñes ens restaven uns metres per asolir la part plana que ens duu al Puig de Sa Font, de quasi 1000 msnm.
Hem aprofitat per berenar a dalt, al ser un Puig una mica separat de la serra ens ofereix unes vistes brutals. Ara ens tocava retrocedir una mica, per tornar al coll de Sa Foradada i baixar per la fastuosa Coma de Ses Sitges, com el seu nom indica farcida de sitges i barraques de roter, a més de haver-hi enmig una casa de neu, que aprofita dues grans roques, poca feina feria ara, aquesta casa de neu!!
Contínuam la baixada, el camí es bastant ample, una mica abandonat, amb moltes pedres, però es veu que antigament fou una via molt emprada. El nostre objectiu, era arribar al Racó des Colomer, a on hi ha una font i una barraca, per desviar-nos per la  dreta. Havia estat per la zona diverses vegades i avui he trobat tot el camí que ens ajuda a salvar els contraforts de sa Moleta de Pastoritx, abans sempre l’avia fet a “lo bruto”.
Per cert, un camí molt guapo, que ens ha deixat al Pla dels Xots, a través del qual arribam fins el cim de Sa Moleta de Pastoritx. Hem aprofitat per menjar una mica de xicolatti i fruits secs i seguidament cercar la baixada que ens tornaria a sa Coma dels Cairats i als vehicles.
En definitiva, ruta de uns 14 quilometres, circular, amb un desnivell acumulat de 900 metres, realitzada en 6 hores i 15 minuts, comptant aturades.
Assistents: Pere i Tomàs.