dimarts, 18 de febrer del 2020

CUCULLA DE FARTÀRITX PELS PASSOS DEL LLANÇOL, MOLETA I ALL

La Ruta d’avui ha estat per gentilesa del Grup “De Pinyol Vermell”, encara que la primera part només la coneixia jo i he tengut que guiar una mica la cordada.
Hem deixat els vehicles a la barrera que hi ha quan es davalla del Camí del Ninot, ja que aquest era el punt de sortida, hem retrocedit un quilòmetre més o manco pel camí que va cap a Pollença i que surt al PK 5 de la carretera.
Hem agafat el Camí marcat del Rafalet, amb un indicador de fusta del tipus que hi ha per la zona, camí asfaltat fins a les diferents cases a on arriba, sempre la tendència és sud, fins arribar a un cul de sac, a on només hi ha barreres per entrar a diferents cases, però n’hi ha una de petita a l’esquerra, oberta, és aquesta la que hem d’agafar.
Al poc de caminar, ens trobam amb la Font de Can Picassa, que normalment duu un petit cabal d’aigua, seguim en tendència Est i a la vegada anam a cercar la pujada, enmig de una zona una mica caòtica amb parets seques, arbres i altres, fins que arribam a una paret seca que ens creua el camí, ens hi hem d'aferrar una estona, fins que passam per una casa de pedra gran, després de passar per una petita plana.
Deixam la casa a la dreta i continuam, sempre en pujada, fins que trobam una gran pedra que ens marca clarament el lloc per a on hem de començar una forta pujada amb molt de càrritx que ens durà a una zona més planera, no hi ha ni fites ni senyals de camí.
En arribar a la part de dalt i ja a prop de les cingleres, veurem un arbre molt gran, hem d’anar cap a ell, el pas del LLançol està just a darrere, un pas natural de gran bellesa que ens tres estirades ens durà a dalt, però de nou ens trobam amb una paret, la opció més normal és anar cap a la dreta i arriba un moment que sortim a dalt, però nosaltres avui hem fet una petita variant i al trobar una paret assequible hem fet una pujada directa. Hi ha hagut moments de tensió, ja que no tothom és desenvolupa de igual forma en aquests llocs, però tot ha anat molt bé i hem assolit la petita paret.
Ara ja només havìem de  travessar el torrentó que passa per davant nosaltres i anar a cercar el camí que va a Fartàritx Gran, finca actualment en runes, que recorda un passat gloriós de la serra que ja no tornarà, la decadència de la finca és total, en pocs anys tot passarà per ull.
Hem aprofitat per berenar a la zona, per després anar a cercar el sender, ben marcat que ens hauria de dur fins a sa Cuculla, no abans sense tenir que botar una xarxa metàl·lica molt alta, no entenc com en una zona tan visitada , no són capaços de facilitar el pas amb un botador, però clar, topam com sempre amb els que es pensen que perquè són propietaris ho poden tancar tot i mira que es mal de fer posar portes al camp!!
En poc hem passat per una cornisa que ajuda molt a pujar a la zona de dalt, l’anomenat pas de Sa Moleta. Aquí ens ha entrat la boira, espessa i que durant unes hores no ens ha deixat veure molta cosa. Hem baixat en direcció al tercer pas del dia, una xemeneia molt vertical, que pot ser molt perillosa en banyat, el pas dels Alls. Aquí si haguéssim fet un videol, hauríem pogut veure, com hi ha coses que no s’han de fer a n’aquests passos, ja que te’n pots anar per avall, en qualsevol cas, finalment hem baixat molt bé.
Hem seguit en direcció a Fartàritx d’en Vila, actualment tancat amb metall i amb càmera de vídeo "in vigilando", hem passat al costat de la xarxa  metàl·lica per arribar a un camí ample que ens duu a Fartàritx des Recó, que està habitada. Aquesta zona actualment està sofrint una greu transformació, plena de tancaments i moviments de terra.
Com que era prest, hem decidit anar a cercar la única casa de neu, que encara roman tapada de Mallorca, el problema ha estat que un moviment de terres amb un camí obert mecànicament per arribar a una font, ens ha despistat, junt a la forta boira que hi havia: hem pegat davall els penya-segats del Puig Ca de Miner, i hem decidit dinar, hi ha un gran caos, es veu que han tancat trams del camí antic, n’han obert de nous, hi ha taques de pintura vermella antigues i modernes i grans pedrotes que obrin o tanques les vies, a part hem tornat trobar una càmera a la font, tot plegat sembla una gran barbaritat, un mal somni de la Tramuntana, patrimoni de la Humanitat !!
Hem decidit que anar a cercar la casa de neu seria motiu de una propera ruta, per tant després de dinar , hem baixat cap a Fartàritx del Recó  de nou, per anar a cercar el famós camí del Ninot, a on una gran roca en forma humana, dóna nom a la baixada.
El primer tram bastant desfet, per al passar per un gran arbre suavitzar-se i ja ser molt més còmode, fins que hem arribat a la barrera a on el dematí havíem deixat els vehicles.
En resum, ruta circular de uns 14 quilometres, amb un desnivell acumulat de 800 metres, realitzada en 7 hores i 45 minuts, comptant les aturades.
Assistents; Victòria, Marga, Manolo, Pere, Biel i Tomàs.