dijous, 13 de febrer del 2020

GRAN FESA DE PUIGPUNYENT

Ruta d’avui per gentilesa del grup “De pinyol vermell”, que realitza excursions molt entretingudes i que agreixo que m’hagin convidat a compartir el dia d’avui.
Encara que la ruta tenia un fita principal, han estat molts els recons curiosos que hem pogut visitar, amb una bona dosi de mostres de la ancestral cultura de les terres  de la Mallorca rural.
Hem deixat els vehicles al costat del creuament que va des de Puigpunyent a Esporles, al camí de sa Vela i el camí d’Estellencs. En principi per un camí asfaltat que va a la Finca de Son Forteza que als pocs minuts deixam a ma esquerra, no  hem deixat de visitar l’entrada a on tenen uns fabulosos porcs, simpàtics i alegres, per cert hi havia una camada de garrins nascuts fa pocs dies.
Hem seguit les indicacions que ens adrecen al Grau, passant per sa Teulera, ham fet una drecera que les mateixes indicacions senyalitzen. Des de la teulera, ja podem veure la finca de Muntanya, actualment no habitada, anam seguint el camí ample i en pujada passam per darrera de ses cases de Muntanya, després de agafar el camí de l'esquerra en el creuament.
Al cap de una estona ens trobam un nou creuament, ara  triple, hem d’agafar el camí de la dreta, més tard, en acabar la ruta tornarem pel camí de l’esquerra. Però només ens deviam per la dreta una estona, per anar a veure el Corral de ses Cabres, un tancat de pedra seca amb dues estàncies  i que aprofita una gran roca.
En aquest tram hi ha un cotxo abandonat, una de tantes escultures que pul·lulen per la Serra Mallorquina, hom es demana, qui conyo va dur i abandonar aquest cotxo allà, ara ja forma part del paisatge.
Un cop visitat el Corral de Ses Cabres, tornam al creuament i ara seguim per camí d’enmig. Novament hem d’estar atents, ja que hem de sortir per un petit sender una mica amagat que ens queda a la dreta per anar a visitar un pou que disposa de una espècie d' abeurador. A n’aquest lloc aprofitam per berenar.
De nou fem passes enrera per tornar a la via principal, encara que una mica després hem de deixar aquest camí principal per anar per un sender, marcat amb una fita que ens duu al costat del torrent, fins que arribam a una paret seca en forma de U, i que disposa de un forat per evaquar l’aigua.
Si hi ha aigua al torrent hi ha l’opció d’anar per una cornisa, per l’esquerra, però noltros ens ficam dins el torrent, pel qual avançam una estona, fins que el sender abandona el cau, pel camí diverses sitges i barraques, fins que trobam un Forn de calç, contínuam per aquest sender que en baixada ens duu a creuar el torrent en un pas una mica delicat si està banyat, just passat el pas hi ha la font de Sa Coma, en un espai bastant bucòlic, molt ben arreglat amb unes passeres unides per un petit pont, un safareig i al fons una era.
La font està dins una petita cova, tancada amb dues barreres de ferro. Tornam de nou enrera, desfent les passes realitzades fins que tornam arribar al for de calç, citat anteriorment. Ara es tracta d’agafar un sender que surt a l’esquerra del forn, en pujada dins una petita torrentera, aquí hi ha algunes fites que ens van indicant el bon camí, passam de nou algunes sitges i anam fent una volta cap a l’esquerra.
Estam molt a prop de s’entrada de la Gran Fesa de Puigpunyent, el principal objectiu del dia, però com sempre que hi he anat, es resisteix. Finalment veiem unes cabanyes construïdes amb pedres planes que ens indiquen que estam a prop, com deia el gegant: “sent olor de carn humana, ja en menjaré aquesta setmana”: nosaltres sentíem olor de Gran Fesa, però encara ens restaven uns metres per arribar-hi.
Finalment hem trobat el lloc per baixar-hi, el tall comença modest, per anar endinsant-se i fer-se molt pregon, hi ha dos avencs en el seu inferior, quasi un a cada costat. El lloc és únic, espectacular.
Arribam fins el final, a on hi ha el segon avenc, i tornam al mateix lloc per a on havíem entrat, encara que també es pot sortir pel costat oposat.
Ara hem anat a cercar un lloc per dinar i hem trobat un espai còmode amb l’excepcional vista del Galatzó just davant nostre. El dinar tothom duia el seu, hi ha hagut entrepans, fruites seques, fruita fresca, ciurons i altres. Mentrestant ens bevíem un xupinet de vi dolç aportat per en Biel, en Pere ens ha fet sonar unes notes musicals amb el seu flabiol.
Ara ja només ens restava botar una paret, que sembla separa les finques de Son Net i Son Forteza, i seguir un camí que es va fent més evident fins que arriba al creuament triple pel que havíem passat el dematí, la resta del camí pel mateix lloc que l’anada.
En definitiva ruta de uns 12 quilometres, amb un desnivell acumulat de 600 metres, primera part d’anada i tornada i una segona part circular, realitzada en 5 hores i 45 minuts comptant les aturades.
Assistents: Pere, Biel i Tomàs.