divendres, 20 de setembre del 2019

ES CASTELLOT-SA COMA LLARGA-SES FIGUEROLES

Amb la ruta d’avui, podem dir que hem inaugurat la temporada d’excursions 2019-20, si com un curs escolar la plantejam. Abans de res vull explicar una novetat que hem tengut avui, fa uns dies una al·lota em va demanar venir amb el grup a caminar, complia els paràmetres mínims exigits, estar en forma, conèixer el medi i estar federada, per tant, avui ha vingut per primera vegada, el seu nom fictici és Angeleta, i dic fictici per que m’ha demanat no sortir a les fotos ni posar el seu nom, ja que te problemes amb el seu homo i no vol que vagi enlloc amb altres homes, o sigui, n’Angeleta va a fer activitat física, emperò l'ha de fer amb dones o tota sola, si no la seva parella es posa gelosa. Per tant no surt pràcticament  cap imatge a on sa la pugui identificar.
Bé, hem sortit del Coll de Sa Bataia, per la pista que surt just al costat de la benzinera, ben aviat hem pujat i hem creuat en un turonet una paret, coneguda pel pas d’en Bartomeu, cap dificultat, però si que és veritat que et passa a l’altra costat, per després anar pel sender cap el nostre primer objectiu del dia, el puig des Castellot, arribam al coll de Sa Rota que separa el puig de Ses Covasses del Puig del Castellot i una fita a la dreta ens indica el sender per pujar al del Castellot, l’agafam i l’hi anam donant sa volta, passant per davall de les seves escarpades parets.
En arribar a dalt ens trobam un petit altiplà, amb la zona més alta, dotada d’algunes fites de cima i una creu de ferro, molt bones vistes des d’aquest puixet, encara que no sigui gaire alt.
Retrocedim pel mateix camí per tornar arribar al Coll de Sa Rota, i seguim pel sender que abans anàvem, per arribar en poc temps fins Sa Rota, una casa de dues estances amb un grans contraforts de pedra, actualment en runes totals.
Hem davallat uns metres, per arribar a s’aljub de Sa Rota, petit, ple d’aigua i granotes, aquí ha estat a on hem agafat un camí bastant perdut, encara que hi ha algunes fites i algunes fletxes petites vermelles que ens van indicant que anam bé.
La nostra propera fita clara, era el portell del Vent, al qual hem arribat sense dificultat, situat entre unes grans roques i que ens ha deixat passar a l’altra costat a on hem pogut veure clarament el Coll Fossar, el nostre proper objectiu avui en una zona bastant complicada i perdedora, ara en forta pendent cap avall i sense camí gens clar, hem acabat dins una torrentera, fins que hem arribat a baix.
Hem passat pel que semblava una antiga font, hem creuat el torrent dels Picarols i hem arribat a la pista que duu fins el Pas den Bisquerra i Sa Capella Blava, la denominada Coma Llarga. Ara ja en pujada, hem deixat al cap de poca estona aquesta pista, per sortir cap a l’esquerra, en un lloc molt senyalitzat amb fites, és l’excel·lent sender que arriba a Ses Figueroles.
És un camí de ferradura en ascens, aquí ens pegava el sol de valent, que sumat a la humitat en l’ambient ens ha fet suar les camisetes. Hem arribat després de una estona pujant a una bifurcació a la dreta el camí que va a Alcanella i a l’esquerra i creuant el torrent el que en poc més de 200 metres ens duu fins Ses Cases de Ses Figueroles, actualment en procés de restauració, lloc a on hem dinat.
En el temps del dinar hem parlat amb n’Angeleta, per dir-li que la situació és complicada, ens agrada fer moltes fotos i clar, cada vegada teníem que dir-li que es mogués o que no sortís, una situació que és bastant ridícula, com que hem trobat que era bona persona i bona muntanyenca, l´hi hem aconsellat que millor deixi el seu homo si vol venir amb nosaltres d’excursió, som gent d’honor i no volem saber res de gent gelosa i pudenta, ens ha comentat que prendrà una decisió al respecte.
Bé, hem continuat pel camí que surt darrera Ses Figueroles i que en forta pujada ens duria a l’Aljub de Sa Rota, tancant en cercle que havíem obert feia unes hores, ara ja pel mateix camí, Sa Rota, Coll de Sa Rota, Pas den Bartomeu i Coll de Sa Bataia, a on com feiem habitualment en acabar hem fet el final feliç amb unes cervesetes i Radler de Mercadona. No se si ho sabeu, però ja fa més de 20 anys vàrem decidir no tornar mai més al bar del Coll de Sa Bataia, per golfos, li varen cobrar a en Manolo 300 pessetes per una botella d’aigua, mira si n’han perdut de doblers per ser uns golfos.
En resum, ruta semi circular, realitzada en sis hores i mitja, comptant aturades, desnivell aproximat de uns 500 metres.

Assistents: Angeleta, Manolo i Tomàs.