dissabte, 22 de setembre del 2018

TUSSE DE REMUÑE/PICO RABADÁ

La ruta d’avui ha començat a la carretera que hi ha per damunt de Llanos de Hospital i que no té sortida, en aquesta carretera es pot accedir al vall de Lliterola, al Vall de Remuñe i al Puerto de la Glera. Deix el cotxo a prop del cartell que indica el call de Remuñe, a1800 msnm.
He sortit quasi en fosca negra, però ben aviat s’ha fet de dia, la pujada en principi és entre arbres, al costat del torrent i al cap de una hora més o manco es deixa a ma esquerra una palanca que passa al altra costat del torrent i que accedeix als Ibons de Remuñe.
He seguit pel cau del torrent i ja he divisat la Forca de Remuñe, que avui m’acompanyaria quasi tota la ruta, servint de referència, amb una forma mol especial, amb un xap al centre i que és com un vigilant de tot el vall, un far de pedra.
Hi ha un moment que s¡arriba a una zona humida, plana, que presenta una forta pujada, directa cap a la Tusse, però que és molt complicada, amb neveros i un desnivell molt fort, per tant la pujada es fa a ma esquerra per un immens pedregal, un caos de pedres enorme, pel qual es pot pujat per diferents llocs, encara que hi ha unes fites i marques vermelles que t¡ajuden a escollir el millor camí.
Es tracta d’anar a passar per darrera el vigilant, la Forca de Remuñe, es va deixant a ma esquerra la Tuca de Remuñe, i al cap de una bona estona, es comença a veure el gran Ibón Blanco de Literola, que està als peus de l’immens Perdiguero.
Ara estracta de sercar el millor camí, entre l’Ibón i la Forca, continuem en un caos de pedres, amb algunes grimpades que finalment van a cercar la part més alta per en uns pocs minuts assolir el cim de la Tusse de Remuñe de 3038 mts., al cim m’he trobat amb uns catalans que volien pujar també el Perdiguero.
Des del cim i en un quart d’hora es pot assolir el Picó Rabadá, de 3036 mts., per una cresta, que per a mi ha estat molt complicada, ja que tenia el buit a cada costat, i l’he feta en la seva major part assegut, grapant com un moixet, el vertigen té aquestes coses, però vaig fent el que puc, a pocs metres hi ha un altre 3000, el Pico Navarro, que ningú sol assolir tan fàcilment ja que té un pas de nivell III, bastant complicat.
He tornat al cim de la Tusse, a on hi havia un vivac preparat i he estat una bona estona allà, avui les vistes eren netes, impressionants.
Com he esmentat abans hi ha una baixada directa, però amb neu i amb forta pendent, no l’he feta, quan vaig tot sol, sempre intent no fer certes coses, per precaució. Per tant he anat baixant més o manco pel mateix camí de pujada, fen algunes variacions, sobretot quan he arribat a l’alçada dels Ibons de Remuñe, he deixat el camí per la meva dreta, en pujada a cercar les depressions que dormen els Ibons, el més petit estava eixut, en canvi el gran estava esplendorós.
Ara ja sí, he cercat el camí que em duria altra vegada al costat del torrent, i fins a baix.
En total han estat 10 hores i quart amb un desnivell acumulat de uns 1400 mtrs. M’he cansat molt avui, no sé si pesen els anys, els quilos, o les marxes, però he acabat rebentat. M’he aturat al bar La Cumbre de Benasque a on he buidat la màquina de la cervesa, avui he perdut devers quatre quilos, no són bromes.

HOTEL DE LLANOS DE HOSPITAL

FORCA DE REMUÑE

IBONET DELS ARENALS

TUCA DE REMUÑE, VISIÓ POSTERIOR.

IBÓN BLANCO DE LITEROLA. PERDIGUERO.