dissabte, 16 de febrer del 2019

PICÓ TURBÓN I TURBONET PER VILAS DEL TURBÓN

La jornada d’avui ens ha deparat un espectacle impressionant, ja havia pujat el Turbón fa uns anys l’estiu, però l’hivern és una pujada completament diferent.
Hem deixat el cotxo a Las Vilas del Turbón, per agafar una pista que correspon al PR-133, al cap de uns quants revolts dins la pista, hi ha una senyalització a l’esquerra, que te indica que es pot anar al Turbón, encara que també seguint la pista, hi podríem anar pel PR, d’anada hem anat pel desviament i més tard tornaríem per l’altre camí.
Havíem sortit a 1400 mts d’alçada i sempre en pujada, encara que ara ja fora del camí la pujada és molt més vertical, entre boscs de pi negre i herbes  baixes, ben aviat ja hem començat a trobar el camí glaçat de les baixes temperatures matineres.
Hem arribat a sa Font Canals de las que qual brotava una aigua boníssima, a n’aquest lloc hem vist un desviament al PR i la pujada que nosaltres continuaríem fins el coll que ens permet ja fer l’ascensió.
L’arribada al coll s’ha complicat una mica, ja que la pendent era molt forta i hi havia alguns neveros que ens han obligat a posar-nos els grampons. En el coll hem berenat i ens hem posat els grampons definitivament, ja que el resta de pujada era tot per neu, en alguns trams  glaçada i també en alguns trams una mica tova.
La pujada sensacional, per un corredor blanc, sense massa pendent, per tant no hem hagut d’utilitzar el piolet, més a dalt, passant per la vessant del Turbonet, si que hi ha via una bona inclinació lateral, amb caiguda perillosa.
Passat el Turbonet, una petita baixada, per després encarar en forta pujada l’ascensió final al Turbón per la vessant Sud, hem agafat la cresta i ja còmodament hem caminat per la part de dalt per arribar al cim, que té dues parts, la que hi ha el cilindre del punt geodèsic i la que hi ha un observatori meteorològic i un mirador amb un panell informatiu que ens marcava, pràcticament tots els cims dels Posets-Maladeta, la vista, segurament el millor balcó al Pirineu Central, abraçava de forma clara els cims des de Catalunya a Navarra, a més de tots els del Prepirineu.
Hem dinat a dalt, per després baixar pel mateix camí, però hem fet dues alternatives diferents, la primera ha estat pujar al Turbonet, fet que ha despistat als components del grup, que a la baixada no tenien gens clar per a on partir, hi havia un dos contra un, el temps passava i hi ha començat els nervis. No posaré noms, però finalment s’ha seguit la opció de l’1 que ha tingut raó els altres dos es volien llançar cap a l’abisme, segurament hauria d’haver intervingut els equips de salvament, ja que les temperatures en caure el sol, són inferiors a -10 a n’aquestes contrades.
Hem tornat al coll, aon ens hem tret els grampons, ara si que hem pogut des de dalt amb una bona visió, anar per llos sense neu fins a la Font Canals, des d¡on hem agafat el PR-133, un sender preciós que finalment ens ha deixat a la pista, a on hem tacant el cercle iniciat el dematí.
En definitiva, excursió semicircular, amb un desnivell acumulat de 1300 mts. i 9 hores de recorregut total, comptant com sempre les aturades respectives.
Assistents: Manolo, Pedro i Tomàs.