dilluns, 18 de febrer del 2019

TUCA DALLIU O PICO ESTÓS

Avui ruta per una de les geleres a prop de Benasc, un dels darrers llocs a on la neu s’en va, estam parlant del Vall d’Estós i totes les seves alternatives, que en són moltes, algunes d’elles, mítiques.
La nostra fita és un cim modest dins l’engranatge pirinenc, però que per ser una ascensió que es fa només en un dia, té un bon desnivell.
Hem deixat el coxto a l’aparcament de l’entrada del Valle  d’Estós, tot d’una que agafam el camí, hi ha una central elèctrica que aprofita el desnivell per generar electricitat, a n’aquest lloc, ja hem trobat el camí amb neu, fins itot amb plaques de gel, no deixaríem la neu en tot el dia, per tant avui hem caminat el 100 % damunt aquest material.
El camí  del Valle d’Estós, com he mencionat dóna molt de joc, hem passat per la Cabanya de Santa Ana, petit refugi lliure, a on es pot pernoctar, uns metres més endavant hem agafat un desviament a la dreta que duu a la Cabanya del Turmo.
Hi havia molta neu, per tant hem decidit agafar la via directa per pujar, ja que el camí era molt complicat de seguir. La pendent era vertiginosa, per tant ens hem armat de grampons i piolet, fins que hem arribat a les planes de dalt.
Hem divisat la cima al trobar una petita cabanya de pastors moderna, lloc a on hem berenat. Hem anat cercant la millor ruta, la neu a estones estava un mica fluixa, però podíem avançar bastant bé.
Hem arribat al coll que hi ha entre la Tuca de Frontonet i la Tuca Daillu, el darrer tram des del coll, amb més pedra que neu, molt inclinat i amb un vent gèlid.
Hem assolit la cima, i hem dinat a dalt, amb unes vistes excepcionals. La tornada la valíem fer per la plana de la Cabanya del Turmo, hem nat baixant cap allà, i quan hem trobat el camí, ha començat el calvari del dia, ja que la neu  a n’aquesta zona semblava nata i ens enfonsàvem contínuament fins els genolls, en una d’aquestes enfonsades, el que subscriu s’ha clavat els grampons, fet que ha produït una bona rascada a la cama.
Quan hem arribat a baix, hem tornat fer el mateix camí del dematí. Per tant ruta d’anada i tornada per diferents llocs, amb un desnivell acumulat de uns 1300 metres i set hores i mitja de temps comptant les aturades.
Assistents: Manolo, Pedro i Tomàs.