dilluns, 25 de novembre del 2019

CANALETA DE MASSANELLA I COMA GRAN

Després de 9 dies caminant per ciutats de l’Europa de l’Est, avui he tornat a caminar per la muntanya mallorquina.
He deixat el cotxo a prop de ses cases de Massanella en un carrer a on es pot aparcar, he caminat uns metres per la carretera i després ja he agafat el camí que va fins el Coll de Sa Línia per Sa Coma des Bosc.
En primera instancia es va llanejant fins que s’arriba a un portell que dóna entrada a ses Cases de Can Bajoca, actualment deshabitades, hi havia una ovella morta davall el porxo, semblava de mort natural.
He continuat , ara ja en pujada cap a s’Estret, que és el lloc a on sa canaleta passa de un costat a l’altre i tal com diu el seu nom  les parets de les muntanyes s’estrenyen, formant un bell portal natural.
He continuat pujant per passar pel corral fals, a on hi ha una antiga soll esbucada, i a ma esquerra un curiós camí en pujada emprant el desnivell, jo he seguit passant un altra portell per entrar a Ses Cases des Bosc, agafant el camí de l’esquerra que va cap a Sa Canaleta.
Un camí molt acollidor, molt verd va agafant alçada per en un moment determinat trobar sa canaleta que duia s’aigua enmig ancestralment, ara duu aigua canalitzada dins un tub, que per cert té moltes fugues, està romput en diversos llocs.
He caminat per damunt sa canal, en alguns trams hi ha una bona timba que fa feredat, donant sa volta al Castellot des Rafal, seguint es troba un forat, utilitzat per passar sa canal i en un revolt s’arriba als Arcs, obra d’enginyeria magistral, que sosté sa canal. A n’aquest punt, he tornat enrera, però per un lloc diferent, he anat a cercar el coll que hi ha entre es Castellot des Rafal i el massís del Puig de Ses Bassetes. Aquest ha estat el punt més alt del dia.
He anant baixant, ara sense cap tipus de camí ni fites, pel lloc més adequat en ordre de la marxa, perdent alçada aviat, quan he arribat altra vegada al camí de baix i ja  a prop de ses Cases des Bosc, he agafat un camía a ma esquerra per entrar a sa Coma Gran, de nou camí en pujada, desdibuixat a estones, però sense cap problema, fins que s’ha acabat; per arribar a dalt he anat a cercar ses parets i anar al seu costat, fins que he arribat a un punt que coneixia de la part de dalt, però que no vaig trobar la forma de poder baixar dins sa coma.
Avui i en pujada, si que he trobat com poder salvar l’obstacle, en una forta perdent, però practicable, he pujat fins que he vist que era possible arribar a dalt i he tornat enrere, així he localitzat una possible ruta per pujar fins el Puig de Ses Bassetes pel Coll de s’SArgentó.
Ara he baixat pel costat oposat al que havia pujat, per una rosseguera, i ben aviat he tornat trobat el camí que abans havia emprat per pujar, he deixat una fita al costat de una sitja, ja que per aquí era més fàcil.
Ara ja només em restava arribar de nou a Ses cases des Bosc, ho he fet pel camí que aboca al de sa Coma des Bosc, encara que n’hi ha un que surt just del costat de ses Cases.
He aprofitat per fer la segona aturada del dia, menjant fruits secs, dàtils, prunes seques i galetes Bio. De ses cases fins el lloc d’arribada, més o manco una hora per un camí ample i en baixada.
Per tant, un recorregut de 16 quilometres, amb un desnivell acumulat de 900 metres, realitzant dues opcions diferents al voltant de ses cases des Bosc, des d’aquestes camí d’anada i tornada, en sis hores i un quart comptant aturades.