dimarts, 12 de novembre del 2019

RUTLÓ DE MASSANELLA

Després de un dies aturat, per unes molèsties al turmell, avui he fet una ruta per la zona de Massanella.
He deixat el cotxo a prop de Ses Cases de Massanella, carretera entre Caimari i Mancor de la Vall. La primera part del camí, és una pista ample, sense cap complicació, fins que s'arriba a un portell, i a ses Cases de Can Bajoca, actualment tancades.
El camí continua, ample i ara en pujada, per arribar a s'Estret, lloc de grans roques vermelloses, a on es fa escalada. Seguim per un bosc ben atupit, i passam per un altre portell a on hi ha una cabanya esbucada, un nou portell ens avisa que estam a prop de ses Cases des Bosc, la primera més antiga deu ser la que hi havia fa molt de temps, a darrera unes cases noves, sembla que es lloguen habitacions.
A ses Cases des Bosc, hi ha un encreuament de camins, a l'esquerra es va cap a sa Canaleta de Massanella, i a la dreta cap a sa Coma des Bosc, camí que és el que avui agafam.
Més o manco uns 900 metres seguint aquest camí, deixam alguns encreuaments, a ma dreta i un a ma esquerra, per sortir per l'esquerra per un camí desdibuixat, en el que he posat una fita, ja no hi havia cap indicació.
Des del desviament, si es mira a dalt, es veu el Rutló, entre les branques dels arbres.Ara la pujada és més forta, es va passant per moltes sitges, es veu que antigament aquesta zona era de molta producció carbonera.
Poques fites i una mica de intuïció fan que vagi més o manco seguint el rumb, per situar-me en un moment determinat a la base del Rutló, de forma cònica, i amb unes parets molt verticals.
Per poder pujar a dalt, se li ha de donar la volta per la dreta, per la seva base, fins que s'arriba a una rampa escalonada que dóna accés a la part de dalt, ja a dalt arribar al punt més alt no té massa complicacions.
He aprofitat per menjar un plàtan i uns fruits secs i en principi la idea era arribar fins el camí de la Coma Gran, que baixa per la torrentera que ve del Coll Argentó, situat entre el Puig de ses Bassetes i el Massanella.
He pujat una petita cima i he anat a cercar la torrentera, que he trobat ben aviat, però el problema ha estat que tenia uns talls de 20 a 30 metres i encara que he traüllat com un porc senglar per la zona, fins i tot he passat la torrentera per la part de dalt, no he trobat forma humana de baixar, possiblement si hagués seguit si que hauria baixat, però tampoc es tractava de donar tantes voltes per llocs sense fitar, incerts i molt complicats.
He desfet el camí, tornant cap el Rutló, i he baixat pel mateix lloc de pujada, tornant passar per ses Cases des Bosc i per Can Bajoca, a on hi havia un grup molt nombrós   de persones de la tercera edat, fent uns balls regionals. Després quan he passat per s'Estret he començat a sentir veus humanes, sembla que hi havia escaladors penjats de les roques.
En definitiva, ruta de uns 14 quilometres, d'anada i tornada, amb un desnivell acumulat de uns 700 metres, i una duració de sis hores, encara que tenc que dir que si només es fa el Rutló, amb una mica més de 4 hores n'hi ha prou.