dissabte, 3 d’abril del 2021

N'ALIGA-COVES DES MARMOL-COMA DE N'ALIGA-NA BOIRA

La ruta d’avui ha estat completament improvisada, tenia que acompanyar l’equip d’actors de un curt que produeix i dirigeix en Lluís per la zona del Coll de Sa Creu i he aprofitat per anar a caminar per la contrada, cercant una zona no coneguda.

He deixat el vehicle devers el PK 7 de la carretera del Coll de Sa Creu, hi ha molt poc lloc per a poder deixar-lo. He remuntat una mica fins unes barreres a ma dreta, he vist que aquestes barreres en realitat són de un camí que ve de baix, independent de la carretera.

He entrat al camí i he caminat una mica fins que arriba un creuament, s’ha d’anar a la dreta, un nou creuament, també a la dreta, aquí començam la ruta circular, després tornaré

pel coll dels Pastors que és el de l’esquerra.

Seguint aquest camí es passa per un forn de calç i per la primera de les escultures del dia, un cotxo rovellat que fa dècades que és per la zona, ja m’agradaria veure als responsables de Medi Ambient retirar tota aquesta ferralla que hi ha per la muntanya.

He arribat a un cou creuament, de nou agafar el de la dreta i en poc minuts arribam al Mirador de n’Alzamora, situat en el Puig de n’Aliga, he trobat un jove sense camiseta prenent el sol.

He aturat un moment per beure una mica i continuar cap a la primera de les fites del dia, Ses Coves des Marmol (marbre), són quatre obertures, segons tenc entès una d’elles arriba a 85 metres de pregonesa, jo evidentment sense equip i tot sol simplement he anat entrant a les distintes boques, una d’elles , la més gran està situada a baix de les altres, hi ha uns ferros antics que poden ajudar a baixar l'inclinat  coster, però no m’he refiat i he baixat amb les mans.

Uns metres després d’aquesta darrera cova, comença un camí que va baixant dins Sa Coma de s’Aliga, zona desconeguda per a mi, hi he entrat i he trobat algunes construccions curioses, una barraca que encara te el seu arc d’entrada i al costat un forn de calç, també amb l’arc de la boca en perfectes condicions, un poc després he trobat un aljub ple de granotes i les restes de un Mobylette, segona escultura del dia.

El camí a estones s’encaixona dins ses parets, i quan he estat a prop dels camps de conreu, he sortit del camí per l’esquerra, cercant una zona còmode per pujar a na Boira, moleta paral·lela a n’Aliga i separada per la coma una de l’altra. El primer tram bo de dur, però la part de  dalt més aspre i amb molta vegetació, providencialment he trobat un pas natural quan m’he apropat a les parets verticals.

Una vegada he sortit a la zona de dalt, planera, he tengut que caminar de nou dins l’espessa vegetació, fins que he arribat a un camí que arriba a mitja mola, el camí m’ha deixat al Coll de Bendinat, a on hi ha un creuament de camins, un va cap a Na Burguesa i el Puig Gros de Bendinat i l’altre a la punta de la Serra de Na Burguesa, a on hi ha unes antenes de telefonia.

Jo he anat cap a l’esquerra, fins el coll dels Pastors, a ma dreta segueix cap a Na Burguesa, ama esquerra va baixant fins el creuament que he mencionat abans, per cert, m’han passat dos “moteros” fent un renouer amb motos de camp, supòs que infringint la norma de no circular pels espais naturals, és possible que els agents de medi ambient estiguessin caçant caminadors per altres llocs de la Serra!!

He fet el darrer tram pel mateix camí del dematí, hi he vist un altre cotxe rovellat, dins el bosc, la tercera escultura del dia.

En definitiva, ruta de 13 quilometres, amb un desnivell acumulat de uns 300 metres, realitzada en 4 hores i 40 minuts, sense pràcticament aturar.

Mètode MIDE: 2333. La consideram MITJANA +3

PRIMERA ESCULTURA

ESTEPA BLANCA

DESVIAMENT CAP EL MIRADOR DE N'ALZAMORA

MIRADOR DE N'ALZAMORA (RUNES)