dijous, 1 d’abril del 2021

CINGLE DE BUFARANYES-EL PAL-SES ORELLES DE S'ASE

Sense cap dubte el Cingle de Bufaranyes és una de les grans rutes que es poden dur a terme a Mallorca, sobretot en primavera, quan floreixen les peònies, en un dels poc llocs a on es poden veure en plena naturalesa.

He deixat el vehicle una mica passat el PK 12 de la carretera de Formentor, en un espai habilitat per alguns vehicles. He creuat la carretera i m’he dirigit cap el coll de l’Home, per la torrentera.

En el coll, hom s’ha de dirigir cap a la dreta per anar baixant a prop de una rosseguera, a partir d’aquí comença un sender inclinat amb una gran timba, aquesta ruta s’ha de fer sempre amb molta concentració, ja que encara que no es vegi després dels espais pels quals es pot passar les caigudes són absolutament verticals.

Tot d’una des del coll de l’Home, ja es poden veure les sensacionals carotes de Bunfaranyes, són uns forats a les roques que semblen dues cares una al costat de l’altre, una mica més a baix i a nivell de mar, s’obren dos forats, és el denominat Bufador.

Per entrar a la cinglera s’ha de passar pel pas del Cingle de Bufaranyes, bastant exposat, ja que és molt vertical i el terreny relliscós, una vegada passat el pas anam per la cinglera, avui m’he dirigit a la part de la dreta en pujada, a on hi ha un bon forat.

He pujat fins el forat, la timba a nord és impressionant, he desfet les passes i he anat pujant en diagonal per a cinglera, avui farcida de plantes amb les flors ja obertes, crec que és la vegada que he topat millor amb les flors.

A mesura que anam pujant les plantes van minvant, fins que arribam a un collet, a on ja podem veure Es Colomer, Cavall Bernat, Punta Topina i altres joies d’aquesta zona, avui amb la mar en calma i un bon sol l’espectacle ha estat total.

Des del collet mencionat entram en una zona de càrritx, a on quasi no podem veure el sender, arribam a un cul de sac, i hem de baixar uns metres de desnivell per poder seguir, després ja tenim a ma esquerra el pas de pujada al costat de una balma, i una mica més lluny El Forat, per a on avui he sortit de la cinglera.

El Forat és inclinat i actualment hi ha una corda per a poder fer el primer tram i una altra corda a la sortida, a dins hi ha roca i terra, si està banyat és perillós. He anat pujant tram a tram sense gaire complicacions, fins que he sortit a dalt.

Si hom no vol continuar, en sortir del forat pot baixar pel coll d’en Burgat, que arriba al Pla de Ses Arenes i a la carretera, però avui jo volia anar fins El Pal, per tant he continuat direcció oest, primer ve El Pal, i després un altre cim, només 7 metres més baix que també és El Pal, per tant cim i sub cim.

En el segon he aprofitat per a dinar una mica resguardat, ja que el vent començava bufar i després m’he dirigit cap el sud per anar baixant, la zona és molt complicada, amb parets verticals i per tant s’ha d’anar cercant la via possible.

He baixat una mica, i després he anat més o manco horitzontal direcció en coll que hi ha entre el pal i Ses Orelles de s’Ase.

En arribar al collet, he pujat a la primera de ses orelles, he baixat de nou a un altre coll entre les dues orelles i he pujat al segon, des d’on s’Illot des Colomer es veu perfecte. He baixat la segona orella i he baixat ara ja sense anar per la cresta per un camí.

He arribat a la carretera però he caminat pel costat esquerra, fins que he creuat a l’alçada de l’aparcament de Formentor, a on hi ha un botador per agafar un camí que va en paral·lel a la carretera pel Pla del Pujol, fins que he arribat a l’alçada del PK 12 a on tenia el vehicle.

En definitiva ruta de uns 14 quilometres, amb un desnivell acumulat de 820 metres realitzada en 8 hores i mitja comptant aturades.