dimecres, 7 d’abril del 2021

SERRA DELS PUNTALS PELS PASSOS DE S'ENCLETXA, SA RATA, SA BIGA I SA BIGA DE SON BALAGUER

La Ruta d’avui he tengut com a centre d’operacions la Serra dels Puntals, a on hem assolit 4 dels magnífics i exposats passos que disposa per arribar a la zona de dalt.

Hem deixat el cotxo a Puigpunyent per agafar el camí de Son Fortesa, hem passat per ses porqueres i després per davant de Ses Cases, seguint el camí abalisat, arribam a un creuament amb un panell i senyalitzacions, a la dreta cap el coll des Grau, nosaltres deixam el camí principat i tombam a l’esquerra cap el coll d’Estellencs, que ens situa a la part nord dels puntals.

Hem de passar per un portellet i està a partir d’ara molt atents a ma dreta, ja que per anar cap el primer pas sempre hi ha dificultats per arribar-hi. Es veu que hem sortit abans, però al poc hem connectat amb el sender de pujada, fitat.

En arribar a la base del pas, actualment amb unes marques que el marquen completament des de baix, l’hem pujat, no disposa de cap tipus d’ajuda, per tant s’ha d’anar en compte, encara que és una encletxa, hi ha molta terra que et pot fer relliscar.

La sortida et deixa just a la punta occidental, ara caminam cap a la oriental per damunt dels Puntals, però ben aviat deixam el camí que recorr tota la zona alta dels Puntals, per anar a cercar a ma esquerra el segon pas del dia, el famós i vertiginós pas de Sa Rata, que si en pujada és fotut, en baixada pels que patim vertigen és terrorífic.

Duiem cordes per si era necessari, però finalment no l’hem fet servir, una vegada passat el pas i com a ma dreta esta tallat pels penya-segats, hem baixat bastant, per després anar sense perdre més alçada al següent pas del dia, el pas de Sa Biga, aquest en pujada, per una estreta encletxa, i que segurament ha estat el més assequible del dia, encara que també guanya molts de metres de forma vertical.

Hem tornat sortit a dalt dels Puntals, hi havia una primera opció, que era davallar pel pas des Cotxo, però com que en Manolo coneixia molt bé el pas de Sa Biga de Son Balaguer, hem creuat el comellar a la part oposada i ens hem disposat a davallar per ella.

Si hom mira els Puntals des d’aquesta vessant, veurà la gran dificultat que entranya trobar un pas de baixada, evidentment sense fer ràpels. De qualsevol manera i ja que la zona és tan escarpada i inclinada, aquí si que hem fet servir dues vegades ses cordes, per ajudar a les baixades, molt alerta que has d’anar una relliscada et pot dur directament a Son Balaguer per la directa.

Ja que hi som, comentaré la llegenda dels dos passos de Sa Biga: “ En un temps ancestral, varen néixer dos pins de unes dimensions descomunals damunt la Serra dels Puntals, l’amo de Planícia va manar als seus homos que tallasin una gran biga i la baixessin a ses cases per la seva Tafona, com que no hi havia altra manera, habilitaran una encletxa com a lloc de pas i baixaran la gran biga. Quant  l’amo de Son Balaguer a l’altra costat dels Puntals ho va saber, no va voler ser menys i va manar als seus homos que tallessin una gran biga del segon pi i la baixessin a Son Balaguer, en aquest cas no hi havia una encletxa però si una possible baixada molt inclinada, per a on baixaran la biga, des d’aquell dia es diu el pas de sa Biga de Son Balaguer”.

Una vegada passada la zona de perill, ens hem aturat damunt un turonet, a on hem dinat i hem begut una bona botella de vi, després ja només ens restava tornar cap el camí que ca al coll des Grau i tornar el creuament el que hi ha un panell i baixar a Puigpunyent pel mateix camí del dematí.

Com que hem acabat abans de les 17:00, hem pogut anar a fer el final feliç dignament al bar del poble.

En resum, ruta semi circular, distància de 15 quilometres, amb un desnivell positiu de 750 metres, realitzada en 7 hores comptant aturades.

Assistents: Manolo, Pedro i Tomàs.

Mètode MIDE: 3554. La consideram MOLT DIFÍCIL +1

SON FORTESA

EL MAJORDOM DE SES PORQUERES

UNA ALTRA PESPECTIVA DELS PASSOS
(FOTOS CEDIDES PER EN MANOLO)