dimecres, 14 d’abril del 2021

DEL TORO A PORTALS VELLS

Avui he estat a una zona en la que mai hi havia posat un peu, és curiós tan a prop i  a la vegada tan lluny.

He deixat el vehicle al final de l’avinguda principal del Toro, quan arribés a la zona marítima, a on actualment s’està construint un gran xalet, no en mancaria d’altre!!

Tot d’una he vist un camí ample que he agafat i m’he dut una gran sorpresa, ja que al poc he trobat una barrera amb indicadors de “Zona Militar”, quina ignorància la meva, que no sabia que en aquest lloc i durant quasi un segle hi ha hagut una zona militar, precisament per això no hi havia posat mai un peu de ben segur.

La zona, tal com he llegit després és enorme i ocupa una bona part del territori que hi ha entre El Toro i Portals Vells, sembla que es va desmantellar a finals dels 90, però actualment encara es fa servir per a realitzar algunes maniobres. Hi ha tot tipus de dependències militars, abandonades, i el conjunt quasi es pot mostrar com un museu en el seu recorregut, avui en les fotos deixaré un PDF amb la història del lloc, i ara seguiré amb la ruta.

En arribar a la barrera no l’he botada, he seguit per un sender que hi ha  a ma esquerra i que he seguit,  hi ha un caramull de camins, per tant el que he fet ha estat seguir la tendència d’anar per l’interior visitant les diferents estructures que anava trobant i amb la intenció de creuar per l’interior tota la zona.

He sortit a la mar per un dels senders i he vist que encara estava una mica allunyat del final de la zona de pinar, al caló den Beltran, per tant he tornat enrere unes passes i he trobat un sender que en paral·lel a la mar m’ha dut fins a Portals vells, hi ha tres caletes i Sa Torre des Moro enfront de sa Punta d'en Xisclet a on jo he arribat.

He tornat enrere i m’he dirigit sense traça cap a Cala Figuera, una cala estreta envoltada de parets altes plenes de petites coves, he baixat fins la cala i he seguit fins el far de cala Figuera, a on també hi ha instal·lacions militats, una antena moderna i Sa Torre de Cala Figuera, completament en runes.

Des de Sa Torre, he seguit la traça que anava més a prop a la mar en tot moment, recorrent tota la zona fins el Morro d’En Feliu i posteriorment tota la zona de dalt de cala Refeubetx fins que m’he situat al cul de sa Punta que entre altres apunta cap a la Illa del Toro.

Un camí ben trepitjat va baixant per aquesta punta fins que arribam a una zona escalonada, he arribat fins el darrer escaló, per tema de temps no he seguit fins el final, ja que tenia taula parada al Racó de Son Ferriol i no volia fer esperar a la comensal acompanyant, en qualsevol cas, he quedat convidat a tornar per la zona per a recórrer espais que avui han quedat pendents.

Dins una de les dependències militars he vist l’espectre del soldat nacional afusellat pels rojos, durant la Guerra Civil, diu la llegenda que el seu espectre recorr antigues zones militars i que no descansarà fins que no rebi cristiana sepultura, ja que fou enterrat en zona roja.

En resum, ruta quasi circular de 15 quilometres de distància, amb un desnivell positiu de 200 metres, realitzada en cinc hores comptant aturades.

Mètode MIDE: 2233. La consideram MITJANA +2, sense comptar la zona de sa Punta de s’illa del Toro, a on hi ha algunes grimpades a on s’han de posar mans.