dimarts, 7 d’agost del 2018

IBONET DE BATISIELLES

A Aragó les acumulacions d’aigua a zones d’alta muntanya es denominen Ibons, hem d’entendre que els Ibons són formacions naturals en les quals no ha intervingut la mà de l’home, per tant no es poden confondre amb els embassaments.
Avui hem visitat l’Ibonet de Batisielles, denominat així ja que és el petit dels Ibons de Batisielles,  a més és el que està més baix en alçada.
Hem sortit de l’aparcament situat a uns pocs quilometres de Benaque, habilitat a la capçalera del Vall d’Estós, que està franquejat per una presa en el seu lloc més estret. Una vegada hem passat la presa, el vall es va obrint, oferint tot una sewrie de camins i excursions impressionants, ja que des d’aquí s’arriba al refugi d’Estós, i a cims com el Perdiguero.
Caminam per una pista molt ample, passam en primera instancia per la cabanya de Santa Ana, avui plena de gent que es veu que hi ha passat la nit, seguim i ens trobam amb la Fuente de Coronas que ofereix una aigua esplèndida i que té com a receptar un tronc enorme.
Poc després de la font hem de deixar el camí i el Riu Estós per l’esquerra i agafar un sender que ens durà en uns 45’ a l’Ibonet, encara que hi ha una indicació que posa 1h 30’, no entenc com han mesurat aquest temps, ja que pujant a pas de formiga de cap negre, no s’està més de una hora.
La pujada és forta, encara que el sender és molt agraït, ja que pràcticament tot es à cobert per les branques dels arbres, anam pujant i fent aturadetes, ja que alguns membres del grup no estan massa avesats a aquestes pujades i necessiten anar a ritme baix.
Finalment i després de passar sobre uns troncs que ajuden a passar el curs de les aigües arribam a l’ibonet, des d’aquí hi ha la possibilitat d’arribar a l’ibón de la Escarpinosa, o de agafar el GR-11 i arribar a l’Ibón Gran de Batisielles, i també arribar al Refugi d’Estós. Nosaltres, avui ja ens donam per satisfets i quedam a dinar al costat de l’Ibonet.
La baixada pel mateix sender, a mitja baixada comença a tronar fort, les clàssiques tormentes del Pirineu, aquest estiu són diàries, i intenses, en aquest mateix lloc ahir hi va haver un rescat, després hem sabut que entre dilluns i dimarts hi ha hagut més de 10 rescats i més de 50 persones rescatades, moltes d’elles simplement per no preveure la climatologia i no anar preparats.
Arribam a l’aparcament, i els dos darrers membres que s’havien endarrerit una mica arriben amb un bon xop, agafam els cotxes i finalment podem aturar a un mirador ja pujant a Ramastué a beure ses cervesetes fresques que havíem deixat al cotxes, en pocs minuts les tormentes es generalitzen i no va aturar de ploure en hores.
En total hem caminat unes 4 hores i hem fet un desnivell de uns 600 metres.
Assistents: Francisca, Magdalena, Lluís, Alberto, Marta i Tomàs.