dimarts, 17 de desembre del 2019

PAS DEL LLENÇOL-FARTÀRITX GRAN-SERRA DE LA COMA

Com deia el gran Tomeu Binimelis Matamales, savi i lliurepensador: “ Una de les grans xacres de la humanitat, és la usurpació del que és públic per individus privats, pel seu benefici propi i amb el silenci de la fiscalia i les administracions”.
Avui he fet una ruta per una de les zones més problemàtiques de Mallorca,  Pollença, i de la Serra de la Tramuntana en particular, per cert Patrimoni de la Humanitat, però que en molts espais, només uns quants poden gaudir.
He deixat el cotxo davall unes alzines al costat del torrent del Camí Lluc-Pollença, més o manco en PK 5,3 de la carretera. He anat en direcció Lluc una estona, fins que he agafat el camí del  Rafalet. Aquest camí passa per moltes finques i té una bifurcació, en arribar a ella , s’ha d’anar per la dreta i seguir, fins que arriba al final.
Hi ha dues barreres i a ma esquerra un portell amb una barrera petita, oberta, aquesta és que he agafat, al poc he trobat Sa Font de Can Picassa, he seguit un sender, poc marcat, per anar pujant i passant per algunes parets seques, algunes tenien passos oberts i altres no, la tendència sempre era pujar.
He passat per una casa de pedra i al poc he trobat una gran roca, a baix una construcció a mode de barraca, li he passat per l’esquerra i aquí, segurament el punt més complicat del dia, una gran pujada per una zona molt inclinada plena de càrritx, aquest ajudava a anar pujant.
He anat al costat de una paret seca, per la seva dreta, fins que he arribat a un lloc més pla, amb una gran alzina, el pas del LLençol, estava darrera entre sa paret i s’alzina.
En el pas he vist quasi la única fita del dia, un pas llarg, que va guanyant el penya-segat fet alguns zig-zags entre les roques, un pas preciós. En arribar a dalt, hi torna haver una pret que s’ha d’anar a guanyar direcció Tomir, fins que es passa per damunt les roques. Ara tocar baixar una mica, passar per un torrentó i pujar fins el camí que ens durà cap a l’esquerra, a Fartàritx Gran.
La possessió està abandonada, amb molta ferralla, ses ovelles se l’han feta seva, un rètol avisa del perill de entrar a la casa, ja que està en runes. He seguit una mica i a darrera he berenat, tot a punt de començar a fer la Serra de La Coma. No és una Serra molt complicada per la cresta, però en alguns llocs és necessari posar les mans per a progressar.
He fet tota la Serra integral, fins arribar al darrer punt i baixar al Coll d’En Patró. Aquí, el terreny molt brut, ple d’arbres caiguts, mates baixes i carritx. Avançar es feia amb dificultat, he passat algunes parets, la millor referència que tenia era deixar a la dreta el Puig de María.
Tot bé, fins que he trobat el maleït rètol “Propietat Privada. Prohibido el paso”, i evidentment fil ferro damunt la paret, he anat a cercar una opció per passar, i he trobat un petit comellar que m’ha duit fins un camí, he sortit el camí i he anat en direcció a la carretera. El camí semblava públic, diverses cases, he vist un camió i he seguit fins el torrent, completament tancat amb filferros, a n’aquest moment ha vengut un cotxo i  un senyor em parlava en anglès, després ha vist que era mallorquí i ha canviat, m’ha dit que era el vigilant i que tot allò era privat !! camins privats he pensat jo !!.
Molt amablement m’ha dit que em duria fins la porta per on passava el GR a prop. Res a dir d’aquesta persona, un treballador, però molt a dir de la usurpació dels camins que s’ha fet a aquesta zona. És paradoxal, que tinguem lliure circulació i el pas de fronteres a Europa i en canvi no tinguem pas a una immensa zona natural de la nostra terra, estic absolutament empegueït de ser mallorquí i consentir aquesta humiliació per part del Gran Capital.
Bé, he sortit de la zona de pecat i he fet el darrer tram plàcidament al costat del torrent, avui duia molta aigua, fins el cotxo.
En resum, ruta circular, feta en solitari, problemes de pas tant a la sortida com a la tornada, 14 quilometres de distància, 500 metres de desnivell acumulat i realitzada en sis hores justes comptant les aturades.