dissabte, 21 de desembre del 2019

PUIG DE CAN LLENDERINA-COVA MAJOR DE SA BASTIDA

Fa unes setmanes vaig fer una ruta per aquestes contrades, Sa Talaia de Cals Reis, Sa Galera i Sa Bastida, avui fent un recorregut alternatiu he fet un camí absolutament diferent amb dues grans fites, el Puig de Can LLenderina i Sa Cova Major de Sa Bastida.
Hem deixat el cotxo a l’aparcament habilitat al barri de Los d’Amunt d’Alaró, hem anat cap a la plaça den Cabrit i Bassa, per agafar el camí de s’Estret, que duu a Orient.
El camí comença pla, però en arribar a sa Font de Ses Aritges s’empina per amunt, guanyant alçada ben aviat. Les indicacions ens marquen que en arribar a un punt  hem de sortir del camí ample per l’esquerra i anar cap el pas de s’Escaleta, un pas molt curiós amb dues escales fetes d’esglaons de pedra.
Al cap de uns dos-cents metres, en haver passat el pas,  hom ha d’estar atent, ja que hi ha una fita a la dreta que ens marca la pujada al Puig de Can Llenderina, si sortim per l’esquerra pujaríem a sa Talaia de Cals Reis. El camí, antic de carboners, ben fitat i amb la referència de tenir una paret seca tot el temps a l’esquerra.
La primera part és més inclinada, però a mesura que ens apropam a dalt la cosa es suavitza, arribant molt plàcidament, era la primera vegada que hi pujava i m’he quedat sorprès per la magnifica vista que te, des la la Serra d’Alfàbia, fins el puig de n’Alí.
Hem continuat seguint les fites, amb la gran referència del castell d’Alaró, que teníem davant. Hem arribat sense cap problema al Pla del Pouet, des d’on es pot pujar al castell, no era aquesta la nostra feina per avui, per tant, hem seguit cap a Orient.
Abans d’arribar a Orient, hem agafat un desviament a ma esquerra, que supera una barrera metàl·lica amb un botador. Ara per un camí ample, hem arribat altra vegada en pujada fins el conegut pas de s’Estaló, que supera unes grans roques, encarta que no és natural, fou dinamitada l’obertura. Actualment aquest pas ha estat tancat amb un botador de fusta.
Just passat el pas, hi ha dues opcions, a la dreta ena aniríem cap els Freus o cap a la Vall de Coanegra arribant a Santa Maria, nosaltres hem agafat el de l’esquerra que va cap a Alaró per la finca del Rafal.
En primera instancia puja una mica fins superar un collet travessat per una paret seca. Després ja arribaríem a ses cases, que estan molt deteriorades, però sembla hi ha qualque estància que es pot ocupar possiblement per caçadors.
Hem continuat, però enlloc de anar pel camí normal, ens hem desviat per un a ma dreta, abans d’arribar a sa base de La Galera, aquest camí baixa per un comellar entre La Galera, i sa Mola de Lluc, i surt just davant Sa Mola de Sa Bastida.
Enlloc de seguir el camí, hem d’agafar un senderó a l'esquerra, que en pocs metres ens deixa al camí encimentat que abans no havíem agafat, baixam alguns revolts i la primera caseta que trobam ens serveix de referència per arribar a Sa Cova Major.
Sortim per la dreta i en pocs minuts la trobam, just a baix de la paret de Sa Mola de Sa Bastida. Aprofitam el lloc per dinar. Hi ha un pas al costat de sa Cova que sembla dur a dalt, però no he trobat cap referència i en tot cas sembla molt exposat.
Ara ja només ens restava desfer el camí fins la caseta i baixar per la pista fins Los d’Amunt.
En resum, ruta circular, amb un desnivell acumulat de uns 700 metres, de uns 13 quilometres de distància i efectuada en una mica menys de 5 hores comptant les aturades.
Assistents: Lluís i Tomàs.