dilluns, 9 de desembre del 2019

CALA D'EN TIÓ-CALA EGOS-PINTAL VERMELL

Després de un descans dominical, no hi ha res millor, que fer una excursió en un dilluns laboral. He deixat el cotxo al costat de Cala Conills, la platja més al sud de Sant Elm, tot d'una surt una sender que va pujant al costat de la mar, hi ha diversos caminois, però no té pèrdua, es va seguint a prop de la mar i en no poder passar es va una mica més per l'interior.
He arribat a un camí ample, i l'he deixat tot d'una per la dreta, per anar seguint al costat de la mar, ara ja a una bona alçada, he trobat una barraca, i he continuat pel que s'anomena Sa Plana de Sa Pineta.
En acabar Sa Plana, s'ha de baixar una mica per passar per una torrentera i tornar guanyar alçada tot d'una, ara fent alguna grimpadeta i estant ja situat davant sa Cala d'en Tió, molt salvatge i amb unes pendents per arribar a l'aigua quasi verticals en alguns trams.
He anat avançant per la part alta de sa cala, fins que he vist un camí, i cap allà he anat, quan s'acaba el camí, és quan ha començat el gran objectiu del dia d'avui, el Pas de Cala d'en Tió, fa alguns anys el vaig intentar trobar per la part de dalt i va ser impossible, no vaig trobar la manera segura de franquejar el Puig d'en Tió cap a sa Cala, anant a fer una voltera. Avui si que l'he trobat, és més ben fitat per les típiques fletxetes vermelles de l'amo Torrens i també per algunes fites. El pas és molt llarg, i encara que no presenta gran dificultat, s'ha de tenir en compte qu es passa a pocs metres de l'abisme amb una caiguda de més de 100 metres.
Avui he vist per què no l'havia trobat, el pas li dóna sa volta a tot el puig, fins arribar a un lloc a on es pot superar, en tot cas he tengut que fer una grimpada una mica exposada per arribar a dalt, no és un pas fàcil.
En primera instància he seguit unes fites que anaven a prop dels penya-segats , per tornar baixar a una torrentera i tornar a pujar al puixet que fa de vigia de Cala Egos.
He baixat fins Cala Egos, i ara ja he agafat el camí que hi arriba des del port d'Andrtax, he trobat alguns creuaments i sempre s'ha d'agafar el camí de l'esquerra si es vol anar fins el proper objectiu, el Pintal Vermell, el puig més alt de la zona i que disposa de unes bones vistes sobre Sa Dragonera i Sant Elm.
És molt fàcil arribar-hi, només s'ha de seguir el camí fins pràcticament la cima. He aprofitat per berenar una mica i he desfet el camí en uns 200 metres per passar a l'altre costat, a n'aquesta ocasió pel Pas Vermell, un gran pas natural, en el que hi ha un bon tram de terra rotja que li dóna nom.
Ara ja només era seguir els senders i camins que duen a sant Elm, actualment hi ha algunes indicacions que ajuden a no agafar camins equivocats, ja que n'hi ha un caramull.
En definitiva, ruta circular de uns 11 quilometres, amb un desnivell acumulat de uns 600 metres, realitzada en 4 hores i mitja comptant les aturades.