dimarts, 3 de desembre del 2019

TALAIA DE CALS REIS, PUIG DE SA GALERA I MOLA DE SA BASTIDA

Havia fet sa Volta a sa Talaia de Cals Reis diverses vegades, però mai havia pujat a sa Talaia, hi ha rutes que passa això, com per exemple sa volta al Puig Roig o Sa Volta al Puig Caragoler, hi ha qui ha fets dites voltes, però mai ha pujat les cimes.
He deixat el cotxo al barri de Los d'Amunt a Alaró, practicament a on surt el camí que duu fins Orient pel Pas de s'Escaleta. He seguit aquest camí, passant per diverses finques, una de les més conegudes Can Corona, que fou propietat del meu amic Carles (EPD), segons diuen una de les cases més guapes d'Alaró, amb la seva Inscripció a la façana que recomana "parlar bé" .
A n'aquesta finca és a on s'obre el cercle, ja que avui acabaré la ruta tornant a sortir per derrera de la finca al final de la ruta.
He seguit, passant per sa Font de ses Aritges, deixant-la a ma esquerra he sontinuat pel camí d'Orient, fins que he arribat al desviament que deixa el camí ample per agafar un sender a ma esquerra, al poc de caminar per aquest sender, trobam el Pas de s'Escaleta, molt curiós ja que salva el desnivell amb uns esglaons fet de pedra insertats a una paret seca.
Després de una forta pujada, ara trobam un tram més bo de dur, ben senyalitzat amb estaques de fusta, en una d'elles i abans de passar al costat d'Orient, es percep un camí a l'esquerra, aquest és el que s'ha d'agafarper anar cap el pas de s'Estaló, però jo el deix immediatament per anar agafant alçada , ara sense traça marcada.
Es tracta d'anar a cercar la major alçada del dia d'avui, la cima de Sa Talaia de Cals Reis, encara que vaig fora camí, no és gens complicat, ja que hom va cercant els llocs més adequats per anar progressant, sense massa complicacions.
Finalment arrib al punt més alt, no és una cima clàssica, hi ha arbres i una vella construcció, completament esbucada, només resta un bocí de paret.
He aprofitat per menjar una mica de fruita i una barreta integral, i després he anat a cercar la baixada, travessant la paret seca que és la divisoria     entre els termes d'Alaró i Orient, enfilant més o manco directament cap el proper objectiu del dia, el puig de Sa Galera (de Alaró), he passat per dos camins i tot seguit he tornat a pujar, per arribar a la cima, però la part més alta està molt poblada d'arbres, per tant he anat a cercar la punta sud, que està just enfront de Sa Bastida, tant una punta com l'altre són innacesibles pels caminadors, només escalant es pot passar.
He tornat unes poques passes enrera, per anar a cerca un comellar, pel qual passa un camí ample que arriba a la base de sa  Bastida, no per la esquerra, sinó per la dreta de Sa Galera en direcció sud, per l'altre banda hi ha el camí que ve del Rafal.
una vegada a la base, he anat una estona cap a l'esquerra, havia llegit que hi ha una cova, però després de una estona i no trobar-la, he tornat enrera per anar cap a la dreta, pel camí de Sa Font de Sa Bastida, al arribar a Sa Font, i veure en un revolt una fita, he començat a pujar cap els penya-segats de Sa Bastida, però es veu que m'he avançat una mica, per tant he anat al costat de les parets, fins que he trobat el sender que duia a un petit collet, a ma esquerra del collet tenim Sa Mola de Sa Bastida, a ma dreta Es Picó Petit, una gran roca.
He pujat a sa Mola de Sa Bastida, un camí en pujada aspre i incomode, fins que he arribat a sa punta, ara tenia just davant sa punta del Puig de Sa Galeara, a on feia una estona hi havia estat, ja més allunyat Sa Talaia de Cals Reis.
He tornat aprofitar per menjar una banana colombiana i alguns fruits secs amb arandanos i fresses assecades, per al poc iniciar la davallada final.
He fet les mateixes passes fins el collet mencionat, per després passar per derrera Es Picó Petit i anar directament cap a Can Corona, deixant s'Emborelladora a baix a la dreta.
El darrer tram molt delicat i inclinat, al costa de una paret seca, ja que el sender està ple de plaques de pedra llises, que amb la humitat són perilloses, és bo de fer fotre de banyes.
He arribat a una paret que travessa i ja he vist Can Corona per la part de darrera, al sortit al camí hi ha un petit portellet amb uns escalons de pedra.
En resum, ruta de uns 12 quilometres, ascendint tres cimes, amb un desnivell acumulat de uns 700 metres, realitzada en poc més de 5 hores, comptant les aturades.

CAN CORONA

MÉS CONSTRUCCIONS ESBUCADES

SA BASTIDA DES DE BAIX

RETROSPECTIVA DE L PÛIG DE SA GALERA

DESASTRES AMBIENTALS PROVOCATS PELS........