dilluns, 6 de juliol del 2020

IBÓN DE ACHERITO

Nova ruta per la Selva de Oza, a n’aquesta ocasió, he arribat fins l’aparcament que hi ha passat dos quilometres del camping, en el lloc denominat La Mina, en el qual hi ha diversos monuments megalítics. Parteixen des d’aquí diferents rutes i una pista arriba fins l’aparcament de Garrinza, des del qual es pot anar fins a l’ibón d’Estanés.
El primer quilòmetre, per la pista l’he fet a peu, fins arribar als indicadors de ruta, he vist que es podia fer una circular, tornant pel refugi Foya Acherito. Per tant la sortida l’he efectuada en direcció al Puerto de Palo, en forta pujada, al cap de una estona es deixa la senda del Puerto de Palo i es continua per l’esquerra, avui les cames, encara una mica engarrotades d’ahir i amb una pujada fora ombra i amb un bon sol.
El sender no té massa problemes per a seguir-lo, és una ruta molt trepitjada, durant una estona s’ha d’anar amb cura, hi ha una bona caiguda a l’esquerra, després es guanya una lloma i el pendent es suavitza. L’Ibón està en la frontera de França, i en la part nord està franquejat per uns cims, avui tapats per la boira.
En arribar a dalt, ha entrat un aire glaçat, com anava banyat de suor, m’he llevat la camiseta i m’he posat el polar i el talla vent, després faria tota la baixada amb el polar, hi ha hagut un canvi substancial en la temperatura.
Des del mateix Ibón, surt el camí de tornada, marca amb S5, hi ha algunes balises que van indicant la bona direcció, la baixada es més suau que la pujada, ja que el recorregut és bastant més llarg, en una corba i al fons de un circo glaciar es veu una caseta de sostre vermell, és el refugi no guardat de la Foya Acherito, el qual disposa de dues petites dependències, una d’elles amb dos jaços i una foganya.
He aturat una estona per beure una mica i un caramull de vaques han començat a venir cap a jo, no els hi tenc por, però millor no mirar-les directament a la cara, ja que poden atacar, finalment he agafat els bastons i la motxilla i he partit, una s’havia plantat i la tenia a mig metro.
La baixada, a partir d’aquí, molt plàcida, al costat de un torrent, prats verds , moltes flors, i m’han dut fins el lloc de sortida, amb una pendent final una mica més pronunciada.
Per tant, volta circular de 13 quilometres de distància, amb un desnivell acumulat de 650 metres, realitzada en 5 hores i mitja, comptant aturades.