dissabte, 18 de juliol del 2020

CAMÍ DEL PUIG GROS-TORRENT DE SA COVA DE S'AIGO-PUIG DE NA MARIT-COMA D'EN BUSCANTE

La Ruta d’avui ha estat per la zona de Sa Comuna de Bunyola, però volia trepitjar dues zones que abans no havia fet, el camí del Puig Gros i el Torrent de sa Cova de s’Aigo.
He deixat el cotxo uns metres abans de Ca na Moragues, a un lloc habilitat per alguns vehicles, i he començat a caminar per amunt, en arribar a l’alçada de Ca Na Moragues, he girat per anar cap el camí de sa Coma d’en Buscante, però en arribar a sa barrera de de Cas Bergantet, en lloc de seguir pel camí de sa Coma d’en Buscante, he agafat el de l’esquerra, conegut com a camí del Puig Gros o camí Nou.
El camí puja de valent, fent amples llaçades i ben aviat ja es veuen unes bones vistes cap a la ciutat de Palma, just a ma esquerra podem intuir fàcilment Sa Coma Gran. El camí en arribar a la zona més planera, es va obrint i es converteix en un camí ample, de carro.
Arribam a un creuament, a on trobam una cisterna, el lloc es denomina Es Planiatjar, jo he seguit per la dreta, per l’esquerra arribaríem a Cas Garriguer. En arribar a una zona ample i plana , hi ha un creuament de camins, per la dreta el que ve de sa Coma d’en Buscante, per l’esquerra cap a Cas Garriguer, de front el que jo agaf, cap al Torrent de sa Cova de s’Aigo, va baixant una mica, i just quan comença a pujar, l’hem de deixar per la nostra dreta, he deixat una fita per entrar al torrent, ja que no es veu massa.
Ara es tracta d’anar per dins el comellar, estret, ombrívol, com un caminet de conte de fades, he arribat a comptar 5 forns de calç, dos forns de pa, incomptables barraques de carboner, balmes i coves, un lloc que parla tot sol dels temps ancestrals de Mallorca.
Com no podia ser d’altra manera, enmig del camí he trobat una paret seca, adornada amb filferros per a no deixar passar el personal, tanmateix a un des costats hi ha un forat per a poder passar, he seguint baixant i al cap de 200 metres novament barreres de ferro molt altes impedint el pas, ja no he volgut seguir, deuen guardar hecatonquirs, monstres de 100 caps, millor tornar enrere, estic fart de tenir problemes pels llocs de pas.
Per sort havia nyipat una rosseguera, tot d’una després d’haver passat la primera filferrada, semblava que la pendent era bastant assumible, per a dalt hi ha la penya del Cabàs i el Puig de na Marit una mica més al nord, les línies del mapa no em marcaven cap accident insalvable, per tant he pujat per amunt.
Ha anat bastant bé, he guanyat l’esquena de la muntanya i he anat pujat per damunt, només en algunes estones la vegetació em frenava una mica, fins que he arribat al puig de na Marit, que ja el coneixia, he aprofitat per menjar una mica, havia plogut quatre gotes i a dalt ha sortit el sol, en qualsevol cas ha fet un dia esplèndid per a caminar.
Des del puig de Na Marit, ja només he tengut que seguir el sender de baixada, que després es converteix en un camí ample i surt per allà a on havia passat feia unes hores, en el mateix costat esquerra i al cap de 100 metres, surt el sender de la Coma d’en Buscante.
Aquesta coma amb uns trams sensacionals i bucòlics, passa per unes cases que sembla fa anys que s’estan reformant, amb una gran zona de bancals, aquesta finca tancada per dues barreres, la primera és la que la separa de Sa Comuna de Bunyola i l’altre més gran amb un sistema curiós de tancament de porta per contrapès.
He seguit baixant per passar primer per una construcció habilitada davall una balma, en estat de deteriorament i després per algunes finques, com Can Picarola, la darrera és la que talla el camí, Can Bergantet, i s’ha habilitat un pas alternatiu, passant per un marge esbucat.
Ara ja ve una pista asfaltada, que arriba novament a Ca Na Moragues, tancant així el cercle obert a primera hora.
Per tant, ruta circular de 14 quilometres, amb un desnivell acumulat de 700 metres, realitzada en 5 hores i mitja, comptant aturades.