diumenge, 5 de juliol del 2020

IBÓN DE ESTANÉS

Camí de les denominades Valls Occidentals, he anat fins l’estació d’esquí de Candanchu, lloc a on he començat la ruta d’avui, a aquest Ibón s’hi pot anar d’altres llocs, des de França, ruta més curta i des de Garrinza, precisament s’hi arriba a l’aparcament per la Selva de Oza a les denominades valls.
Per trobar el camí, s’ha d’anar a la part de dalt de l’aparcament, es veu un pont molt curiós, romboïdal, idò el sender surt de darrera aquest pont, una mica difuminat, encara que després és bo de fer seguir-lo.
Hi ha una senyalització de les habituals del Pirineu, de color groc, que indica “Chorrota de Aspe”, i s’ha de seguir, hi h algunes marques a les roques que ens van indicant el camí, així com algunes fites, quan arribam a la Chorrota, que és un torrent que baixa del Pico Aspe, el sentit de la marxa segueix cap a la dreta, i en ficarem dins una fageda molt atupida que ens dóna un respir amb el sol.
Una bona part del recorregut es fa dins França, hom sap que està dins França, ja que tant a l'entrada com a la sortida hi ha un indicador de parc natural amb algunes instruccions, en qualsevol cas l'ibón està en territori espanyol.
En sortir de la fageda, seguim el camí per prats verds, que al cap de una estona es creua amb el camí que ve de França, de Sansanet, bastant més curt i avui dissabte ple de gent. La part final, en pujada però còmode, ens duu a  un collet que ja ens permet veure l’Ibón, que és molt gran.
L’he recorregut per la seva part dreta en direcció de la marxa, per anar a prop de una petita fortalesa, que hi ha en una de les seves voreres, a on he aprofitat per dinar, hi havia unes senyores sense sostens prenent el sol amb un ca, he pogut veure molts de cabotins dins l’aigua.
Al cap de una estona, en haver menjat i descansat, he fet la tornada per la mateixa ruta d’anada fins a l’aparcament de Candanchu.
Per tant, ruta d’anada i tornada, recorrent una distància de 16 quilometres, amb un desnivell acumulat de 500 metres, realitzada en poc menys de sis hores comptant aturades.