dimarts, 7 de juliol del 2020

PUNTA DE ESTRIVIELLA

Darrera ruta de l’estada a les Valls Occidentals, de nou he deixat el cotxo a l’aparcament de la Selva de Oza, una mica abans d’arribar al camping, just de l’aparcament i senyalitzat, surt el sender per anar a pujar la Peña Forca i el Cuello de Estriviella.
La primera part transcorre pel GR 11 per un estupend camí de terra enmig de un gran bosc, aquí els denominen selves, alternant pujades amb alguns trams plans, fins que he sortit de la zona ombrívola, a on el pendent s’ha accentuat, el recorregut transcorre al costat de un torrent.
Imponent a la dreta la Peña Forca, que com altres cims denominats iguals, està xapada, una mica més a l’esquerra en direcció de la marxa el pico Lenito, normalment quan es fa aquesta ruta es pugen tots dos pel coll que hi ha enmig. Des de baix no he vist que arriba al coll fos feina fàcil, és veien unes pedreres molt inclinades a dalt. Crec que és més assequible per la zona sud, des de Siresa, però ja serà en un altre ocasió.
En tot cas, bastant abans d’arribar al Cuello de Estriviella, s’ha de sortir del GR  per l’esquerra, hi ha una fita que ho marca, però poca cosa més.
Quan em pensava que ja arribava al coll, he trobat dues vies alternatives, es veu que he pujat per la que no és GR, amb una lleugera grimpada, es veu que la botella de beguda isotònica, havia sortir una mica de la xarxa i en un cop sorpresiu, ha sortit i ha començat a baixar per les roques, devers 50 metres pegant bots i s’ha romput, tristament l’he tenguda que deixar, no podia anar a  cercar-la, encara no havia begut, esperava arribar al coll per fer-ho i només em restava un litre d’aigua.
És veritat que avui el dia era molt fresquet i que jo anava molt bé, però és un mal assumpte quedar-se sense líquid, he vist que el riu duia aigua molt neta i que aquesta sortia de les pedres,no venia de cap lloc embassat, per tant a la baixada he pogut reposar aigua a la botella de metall.
Una vegada he superat el coll, m’he entemut, que era un fals coll, que el de veritat estava bastant més amunt, per tant he tengut que continuar pujant, just davall de la Peña Forca. De lluny he pogut veure una senyalització, per tant aquest si que era el bo, el Cuello de Estriviella, en arribar a dalt, una gran baixada duu al refugi de Zuritza, ja en terres navarres.
Des del mateix Cuello i seguint unes fites, he arribat a la Punta Estriviella del mateix nom que el Cuello, a on he descansat una mica i he contemplat ses magnifiques vistes des dos costats.
La baixada l’he efectuada pel mateix camí, però he variat el tram a on havia perdut la botella i ha estat que m’he adonat que la via més fàcil, era aquesta i fins i tot hi havia un cable que ajudava a superar el pas, amb alguns botets. Ara ja si, he anat tot el temps pel GR, manco el tram que he anat a cercar aigua al torrent.
De nou a la baixada he entrat en el bosc, molt bé ha anat lliurar-me del sol, encara que la temperatura avui era ideal. Finalment he arribat a la zona d’aparcament, a on com quasi cada dia m’he tirat al riu, davall un pont que hi ha quasi dos metres de profunditat, amb un aigua fresca i neta, aprofitant per fer una cerveseta i donant per acabat el cicle a les valls Occidentals per aquest viatge.
En resum, ruta d’anada i tornada, amb un desnivell acumulat de 950 metres, de una distància de 11 quilometres, realitzada en 4 hores i mitja comptant aturades.