dimecres, 22 de juliol del 2020

SA FITA DEL RAM-NA FERRANA-PASSOS DE SOBREMUNT

El mes de juliol, contínua essent molt bé per sortir a fer matinals, novament hem trobat un dia fresc, que ens ha permès completar una magnifica ruta, aquesta vegada per la zona des verger d’Esporles.

Hem deixat el vehicle al camí per a on es surt dels passos de s’Ego i s’Ullastre, uns 200 metres a baix en un espai habilitat al costat del camí. I des d’aquí hem baixat per anar a pujar per la zona de l’Engegada, aquí ha passat el pitjor del dia, ha estat la caiguda al patinar per la fullaca de na Cati, que ha redolat uns metres, fent una doble volta sobre ella mateixa, sortosament un arbre l’aturada i no s’ha fet més que esgarrinxades i ferides superficials, però la caiguda no ha estat gens bona de veure, ha pogut continuar després d’aplicar-se unes cures.

Es veu que hem pujat abans d’hora, no pel sender més adequat i hem trobat un pas que desconeixíem, en arribar a una zona a on hi ha una petita paret seca amb filferros, hi ha una pujada per una grimpada que et deixa a dalt, la referència és que es troba immediatament una sitja molt ben conservada amb dues barraques, una al costat de l’altra.

Ja erem a dalt del Pla de Sobremunt, ara l’hem creuat del tot cap a l’oest, per arribar fins la casa abandonada, que ens serveis de referència per anar a cercar el segon pas del dia, també de nom desconegut, però que es veu que actualment s’hi passa, des de la casa i caminant una estona, passant pel comellar, el pas s’identifica per dos ferros, al mirar cap a baix hom pot observar com hi ha una corda amb bon estat que permet baixar.

Des d’aquest pas, hem anat a cercar el que possiblement és el més singular del dia, el pas de na Lluïsa, una gran encletxa que s’obre dins la paret i que et permet de nou, pujar al pla de Sobremunt, hem aprofitat quan hem arribat a dalt per a berenar, en Lluís ja tenia molta fam.

Ara teníem que anar a cercar la via principal que passa pel Pla de Sobremunt, per anar a la base de Sa Fita del Ram , per zones molt ombrívoles i de bon caminar. Hem anat trobant alguns senders que finalment arribem  a aquest camí principal, fins que hem trobat la fita de pujada, tot d’una trobam un forn de pa, que ens indica que és camí bo.

He estat atent, per a poder anar a visitar la Cova dels Ermassets, una mica amagada del camí que puja, situada a la nostra dreta, actualment hi ha una marca de pintura vermella que identifica el lloc.

Hem, entrat dins la cova fins a on els llums dels mòbils en han permès, es pot baixar molt més, evidentment amb els aparells i equip adequats. Hem seguit per amunt, poc menys de 200 metres i trobam el passet que ens puja fins el cilindre que marca el punt més alt del dia Sa Fita del Ram.

Des de Sa Fita, hem anat cap a Na Ferrana, passat per sa casa de Neu de Sa fita del Ram a on es pot intuir que antigament nevava molt més a Mallorca, al construir una casa de neu en aquest punt, actualment poques vegades arriba a nevar per aquestes contrades.

Ses vistes de na Ferrana, molt millors que ses que ofereix Sa Fita, sobretot en la puta més a l’est. Des de Na Ferrana, hem baixat anant a cercar l’avenc de Sa Boira, avui si que l’hem trobat, jo mai duc GPS ni mitjans tècnics per a identificar certs lloc, el que fa a vegades complicat trobar-los, però és la meva manera d’anar a la muntanya. Molt de respecte donen aquestes obertures a les pregoneses del Tàrtar.

Des de l’avenc teníem dues possibilitats per baixar a on hi havia el vehicle, coneixia el pas de s’Ullastre de pujada i el de s’Ego de baixada, ens era igual baixar per un o per l’altre, finalment hem trobat més aviat el de s’Ego, pel qual hem baixat, un esplèndid pas natural en una zona molt escarpada. Hem arribat al creuament del accessos als passos i a la sortida, si no hagués fet ja un sol molt fort haguéssim pujat el de s’Ullastre o den Gotleu, però ja serà un altre dia.

En definitiva, ruta circular, assolint quatre passos, i pujant a Sa Fita del Ram i na Ferrana, la distància ha estat de 11 quilometres amb un desnivell acumulat de 500 metres, realitzat tot en 5 hores i mitja comptant aturades.

Assistents: Cati, Lluís i Tomàs.

Mètode MIDE: 3443. Per tant la consideram DÍFICIL +2.