dimecres, 29 de juliol del 2020

PICA D'ESTATS-PIC MONTCALM-ESTANYS DE SOTLLO I ESTATS

La ruta d'avui és una de les grans clàssiques del Pirineu i encara que tècnicament no presenta massa dificultats, realitzada en una sola jornada és molt dura i llarga. He deixat el vehicle a l’aparcament de la Molinassa, després de conduir durant 11 quilometres per una pista sense asfaltar i en bastant mal estat, no aconsell anar-hi en un vehicle baix, encara que a l’aparcament n’hi havia.

Des de l’aparcament de baix de la Molinassa, n’hi ha dos, he començat a caminar, he passat per l’aparcament de dalt i he anat pel camí senyalitzat fins el refugi de Valferrera, des del refugi a ma dreta surt el sender del GR 11, que en tot moment hem de seguir.

De primeres el camí ja puja de valent, per guanyar alçada i recórrer per la part alta del refugi, passant també ja bastant amunt per l’aparcament de la Molinassa, ara el sender va llanejant, fins que trobam un pas armat de cadenes, en tres tongades, i baixam fins el cau del torrent, per creuar-lo.

Passam per dues vegades els torrents, per arribar als Plans de Sotllo, des d’on en forta pujada, arribam a l’estany de Sotllo, el vorejam per l’esquerra i novament després de passar una plana, forta pujada per arribar a l’estany d’Estats.

Des de l’estany d’Estats, ja podem veure la brutal pujada que ens espera per arribar al coll de Sotllo,  aprofit aquí per descansar i berenar una mica, el dia es presenta llaorguíssim i convé anar fent aturades, sense saber si podré arribar al final, ja que el gerent de l’hotel em va comentar que després del coll hi havia bastant de neu.

Ja a prop del coll, començ a veure gent que ja torna, se suposa que han pernoctat pels estanys, per tant han fet l’ascensió en dos dies o potser hagin sortit molt prest. Em confirmen que hi ha gel a la part nord.

En arribar al coll de Sotllo, ja puc veure el que hi ha, algunes llengües de neu, que obliguen a posar-se els grampons, la putada és que estan separades i per tant obliguen a posar i llevar, hi ha qui passa sense grampons, crec que és una fantasia molt perillosa, hi ha qui passa molta pena, i una caiguda pot ser molt perillosa.

Arrib al coll de Riufred, ama dreta la Pica i altres cims a ma esquera el Montcalm, aquest és que faig en primera opció, està a la zona francesa, sense aturar massa, baix de nou al coll de Riufred i puj la Pica d’Estats, a on he tornat a menjar una mica, per l’esgotament i el temps acumulat, he descartat pujar el pic Verdaguer, molt fàcil, però  ja serà en un altre ocasió.

Comença a baixar, per anar al coll de Sotllo, la putada és que hi ha un desnivell de 200 metres que tenc que tornar a remuntar, es passa per uns petits estanys, encara mig gelats. Aprofit per agafar una mica d’aigua, en total hauré begut uns 4 litres.

Novament torna posar i llevar grampons, fins assolir de nou el coll de Sotllo, ara la baixada molt inclinada per la gran pedrera, fins els estanys, a partir dels estanys he començat a veure un caramull de gent que pujava per acampar i fer vespre.

Si la pujada s’ha fet llarga, la baixada no ha estat menys feixuga, el terreny molt pedregós i inestable, no faciliten la progressió ràpida, així hi tot he anat passant a algunes persones que havia vist per dalt, molta gent baixa completament destrossada.

He tornat passar pel refugi de Valferrera, ara molt més animat que el dematí, ja només el tram final per arribar a la Molinassa.

En definitiva, ruta d’anada i tornada, recorrent una distància de 22 quilometres, amb un desnivell acumulat de 1800 metres, realitzada en 11 hores i mitja comptant aturades.