dimecres, 11 de juliol del 2018

PICO DE BALLIBIERNA-TUCA DE CULEBRES

Avui hem realitzat una ruta quasi circular, només un tram comú a la sortida i arribada, i hem assolit el Pic de Ballibierna de 3067 mts., la Tuca de Culebres de 3053 mts. I el Pas del Cavall pel pas inferior, que comunica els dos cims.
La ruta surt de l’aparcament que hi ha a l’embassament de LLauset, situat a 2200 mts., per arribar s’ha de pujar una pista que surt del poble Aneto, i passar per diversos túnels, el darrer és fantasmagòric, i és de devers un quilòmetre de distància.
Per començar es va bordejant l’embassament per la part dreta en ordre de la marxa, s’arriba a una cruïlla a on es pot anar cap a la collada de LLausset (per aquí tornarem) o cap el modern Refugi de cap de LLausset i l’Ibón de Botornàs, aquest és el que agafam per anar.
En pujada passam pel  citat refugi, actualment encara en construcció i que funciona parcialment, i anam passant els l’Ibón de Botornàs, els estanys de Coma Arnau i finalment l’estany Gelat, que com el seu nom indica, encara estava completament glaçat.
Quan ja tenim a la vista aquest darrer estany, ens ve la part més escarpada que ens durà a la carena de Ballibierna, el darrer esforç i arribam a la cima, 3067 mts, ningú ha patit mal d’altura, aquí hem de prendre una decisió, passar el Pas del Cavall, passar-lo per la part inferior o tornar pel mateix camí. Els dos passos són molt exposats, una errada pot ser fatal, com no tots duim arnesos, decidim passar-lo per baix, una zona inclinada, amb un tipus de pedra que es desfar fàcilment, ens ajudam mútuament, i hem de tirar la corda per fer el darrer tram, fins que assolim la part de dalt del pas i uns metres més endavant el segon cim del dia, la Tuca de Culebres de 3057 mts.
Ara hem de baixar per una zona molt inclinada, amb trams amb neu fins la Collada de Llausset, poc a poc anam fent, fins arribar a la citada collada, a on uns decideixen fer la baixada per la neu, amb crampons i altres per la part de la  rosseguera, on la neu ja ha desaparegut, en Lluís comença amb els crampons, però al no dur bastons ni piolet i davant la perillositat de una possible caiguda, baixa també per les pedres.
Comença a ploure i ja no ens deixarà la pluja fins el final del recorregut, arribam xops com  calapops a l’aparcament.
En passar pel túnel ens trobam amb l’home del túnel que amb tanga ens barra el pas, un espectacle deplorable, en el segón dels túnles són les cabres que ens barren el pas, finalment podem baixar i ens aturam a fer el final feliç al poble de Vilaller.
Assistents: Mer, Lluís, Jordi, Manolo i Tomàs.