dimecres, 4 de juliol del 2018

PICO SALVAGUARDIA-PORTILLÓN DE BENASQUE

Els Pirineus, i en concret la zona del parc Posets-Maladeta, primera divisió de la muntanya, han estat avui testimonis de la nostra presència, pujant el Pic Salvaguardia, que no és un dels més alts, emperò si que és un dels qual més bones vistes ofereixen  sobre el massís de l’Aneto.
Camí del Salvaguardia hi ha a ma dreta el Portillón de Benasque, un pas mític entre Espanya i França, utilitzat, per peregrins i per moltes persones que han fugit de dictadures i misèries, nosaltres avui l’hem fet de tornada.
Hem sortit de La Besurta a 1910 metres snm, lloc de trobada per molts excursionistes, ja  que des d’aquí es ja la principal pujada al cim més alt dels Pirineus l’Aneto, i moltes altres grans excursions pel parc natural Posets-Maladeta.
Els mesos estivals no es pot arribar a La Besurta amb cotxe, s’ha d’utilitzar el transport públic, que surt del vado de Hospital de LLanos, pel módic preu de 2,85 € el viatge, 5,10 € anada i tornada l’autobús et duu a La Besurta.
Hem retrocedits uns dos-cents metres i hem agafat el camí que ens aniria pujant al cim, en un moment determinat enllaçam amb el GR, que deixam més tard, per anar cap el cim.
En mig del camí i com a referència, trobam un ibonet, el passam i seguim en direcció a l’omnipotent Salvaguardia, ens hem trobat alguns neveros, que hem anat sortejant pels costats, fins i tot per una drecera molt empinada, però sempre seguint el sender que ens duu al cim.
En un moment determinat, hem deixat el sender que puja al Portillón, per la tornada, voliem arribar el més prest possible a dalt, ja que a partir de les 14:00 l’Aemet donava turmentes per la zona, ja a prop del cim, un senyor moreno que baixava ens ha donat un bon consell, que era envoltar un gra bocí de gel que hi havia a dalt i així podríem fer el cim sense cap problema.
A dalt les vistes, miris a on miris són excepcionals, veus una gran quantitat de  cims que superen els tres mil, i també veus al Nord el Pirineu francès, fins i tot la ciutat de Luchon, a la part francesa hi ha a la vista al manco set ibons, alguns d’ells encara estaven glaçats.
Hem dinat a dalt i hem baixat pel mateix camí, fent una petita variant que ens duria al Portillón de Benasque, pas ancestral que tantes coses deu haver vist.
En aquest moment hem pogut comprovar que teníem una turmenta damunt, i hem accelerat el pas, de totes formes ens ha agafat, alguns llamps i sobretot una bona granissada que a mitja baixada a deixat lloc al sol, acabant-la amb una bona solejada altra vegada a la Besurta.
En resum, pujada a 2736, desnivell acumulat de més de 900 metres, 5 hores amb anada i tornada pel mateix lloc.
Assistents: Mer, Lluís, Manolo i Tomàs.