diumenge, 8 de juliol del 2018

TUCA DE MULLERES

La sortida d’avui s’ha efectuat des de La Besurta, a on els mesos d’estiu només s’hi pot arribar en bus, que surt del Vado de Hospital, molt a prop de l’hotel de LLanos de Hospital, pel mòdic preu de 5,10 anada i tornada.
Hem sortit molt prest, agafant el bus de les 05:30 de la matinada, que duia una mica de retràs, ja que és el mateix que utilitza molta gent per pujar l’Aneto, avui dia una pujada massificada.
Hem sortit des de la Besurta a les 06:15, per anar en primer lloc fins el Forau d’Aigualluts, una sima espectacular que engoleix les aigües que venen dels glacials, per dur-les subterràniament fins el riu Garona, després hem passat els Llanos de Aigualluts, una espectacular planícia a més de 2000 metres.
Al fons d’aquesta vall és quan hem començat la pujada, que duu a la Tuca i també al Coll de Toro, que en pujada deixam a ma esquerra.
La pujada és una exaltació d’aigua i ibons, que són acumulacions que es formaren amb els glacials i que ara han quedat com a petits llacs, els de la pujada al Mulleres es denominen Ibones de la Escaleta, a partir de 2400 metres la neu ja és una constant.
Avui ens hem trobat amb un fet inusual, tota la ruta plegada de banderetes de color rosa, després hem sabut que avui es celebrava la Trail  Luchon–Mulleres de 64 quilometres de distancia, i que quan nosaltres arribàvem al cim han començat a passar els participants, contrasta l’altra pujada que vaig fer al Mulleres, absolutament en solitari, amb la d’avui amb molta gent en el recorregut. La veritat és que no sé que pensa d’aquestes carreres, per una banda la gent és lliure de fer el que vulgui, mentre deixin els espais igual, però per l’altra és una invasió de persones que no semblen gaudir massa de la muntanya i que només es preocupen de d’acumular quilometres.
En pujada, hem passat el darrer Ibon a uns 2800 metres, quasi glaçat del tot i alguns ens hem posat els crampons, anat pel corredor de neu i altres han anat per damunt les roques, de totes maneres es tenia que passar diverses vegades per damunt neu de forma obligatòria.
Hem coronat el cim devers les 10:30, a on les vistes et deixen estorat, hem dinat a dalt i encara que les previsions meteorològiques han fallat i no ha plogut fins a les hores, hem decidit baixar sense perdre massa temps, donaven la possibilitat de fortes turmentes a partir de les 12.
La baixada pel mateix camí, plegada de gent que pujava de la Trail i baixava, ens han comentat que hi havia 300 participants i tornaven també pel mateix camí cap a Luchon.
Nosaltres hem seguit fins el Forau d’Aigualluts a on hem aturat una estona, ja que hi havia les dos membres que no han pujat a dalt que ens esperàvem allà. Hem ficat els peus dins les aigües glaçades, una gran teràpia pels peus cansats.
Finalment en tornat a la Besurta, emparant un temps per fer el recorregut de 8 hores i 45 minuts, amb un desnivell acumulat de 1300 metres i uns 17 quilometres de recorregut.
Assistents: Lluís, Mer, Manolo, Jordi i Tomàs.