diumenge, 8 de juliol del 2018

IBONES DE GORGUTES-PUERTO DE LA GLERA

La sortida d’avui l’hem feta des de la carretera que hi ha per damunt l’hotel d’Hospital de LLanos, allà a on acaba comença la ruta que puja als Ibones de Gorgutes i el Puerto de la Glera, un pas en la frontera que separa Espanya de França.
La ruta és fàcil, sense cap punt conflictiu, salva un desnivell de 560 metres entre la sortida i el Puerto de la Glera, que està a 2210 msnm, l’Ibón està situat una mica més a baix i s’ha de passar per ell per accedir al Puerto.
El principi del camí, es va pujant fort, per un camí de ferradura, s’arriba a una palanca que ajuda a passar el torrent que ve de l’Ibon Gran i que al final fa una caiguda de uns 200 metres sobre la vall, és impressionant.
Després el camí va fent zig-zag per la ladera, però ara molt còmode, ja que és de terra i herba, ben aviat arriba al primer Ibón, però, no es veu fins que s’ha pujat bastant, està amagat a la dreta del camí, a la tornada baixaríem fins ell.
Poc després hem passat un “nevero”, i uns dos-cents metres més amunt, ja hem arribat al magnífic Ibón Gran de de Gorgutes. Els que anaven davant han seguit fins el Puerto de la Glera, per la vorera de l’Ibón,  els que anàvem darrera hem seguit, però al veure una mica de perill, només he continuat jo, hi havia tres”neveros” que  s’havien de passar obligatòriament, en un terreny molt inclinat, i avui justament ningú duia ni crampons ni piolet.
Arribada al “Puerto de la Glera”, i el temps s’estava posant fotut, s’intuïen turmentes, havien quedat per dinar a un costat de l’ibón. Quant anava a passar el segon “nevero”, en Manolo m’ha avisat que la neu s’estava gelant, el perill era rodar i anar directa o a unes pedres o a l’aigua, he decidit baixar una mica, i m’he trobat un piolet, que segurament qualcú ha perdut, ja tenim regal pel cumple d’en Lluís.
Finalment hem anat fins el segon ibón a dinar, ja que feia un vent gelat, allà s’han vist imatges de primer ordre, ja que un dels integrants del grup ha fet un sale a Dios Y la Tierra, completament nuu damunt una roca, tal com es poden apreciar a les imatges.
Ha començat a tronar, i hem fet una baixada ràpida, encara que en arribar a la zona de roques hem hagut d’anar amb molta precaució.
Assistents: Marga, Magdalena, Lluís, Jordi, Manolo i Tomàs.