diumenge, 21 d’octubre del 2018

PICO FENEZ

Ruta de la mà del Grup “Amando los Pirineos” en la zona de Bujaruelo, com a colofó final de l’estada del grup al Refugio de Bujaruelo.
 La sortida l’hem efectuada al costat del càmping que hi ha entre el Puente de los Navarros i el Refugio de Bujaruelo,  més o manco enmig de la pista que uneix aquests dos llocs i en un apartat en el que es poden deixar diversos cotxes.
Hem agafat la un sender en forta pendent que ens duria en primera instancia al Barranco del Turbón, res a veure amb el Turbón que hi ha a la zona de Campo. La pujada, molt exigent, ha fet que a poc a poc tothom fes aturades per treure-se roba d’abric i quedar amb camiseta.
Al cap de una estona de caminar, hem creuat el torrent, per passar d’anar  de dreta a l'esquerra del torrent, hi ha fites que van marcant una mica el camí, encara que a vegades és perdedor.
Hem seguit la pujada i hem pres com a referència el Tozal del Zebollar, que teniem que deixar a ma dreta, hi ha un punt crític que no pots obviar i és que en un moment determinat s’ha de deixar la pujada que ens duria a Otal i anar cap a l’esquerra a cercar la base del Tozal del Zebollar, en Naghi havia estat a la zona i coneixia molt bé la ruta.
Ja a prop de la base del Tozal, hem vist per primera vegada el forat i la cella de la Cova Gelada de Fenez, una de les tres que resten al Pirineu, fàcilment visitables. La pujada a la cova una mica caòtica per terreny desfet i pedreres. Hem vist dos escaladors a la Paret de Fenez, única en el Pirineu, blanca com si fos una encimentada enorme; al arribar a la base la cova hem tingut que fer una petita grimpada, que ha donat lloc a situacions divertides.
La cavitat és impressionant i com el seu nom diu, aguanta gels del quaternari, i misteris misteriosos, tal com es pot veure en una de les imatges, les llanternes no poden il·luminar el fons de la cova i al fer fotos surt una cara misteriosa i fantasmagòrica que va fer que tots sortíssim en carrera cap a la llum, el pànic es va apropiar per uns moments de les nostres vides, que pot haver passat allà dedins per que passin aquestes coses?
Una vegada recuperats de la experiència, restava la desgrimpada, si la pujada ha donat lloc a riures i somriures, la baixada, ja ha deparat moments de tensió, però l’equip ha funcionat perfectament i tothom ha pogut baixar sense cap mena de problemes.
Des de la base de la cova, hem tornat enrere, sense perdre alçada i passar pel coll que ens duria a fer la pujada final al Pico Fenez. En aquest lloc hi ha hagut tres companys del grup, Arancha, Victor i Sony,  que per temes diversos han decidit baixar, na Pilar ha decidit esperar-nos al coll i els altres sis hem continuat.
La pujada fins l’antecima, ha estat molt empinada, es podia triar  pujar per l’herba o per les pedres, en tot cas, molt dura, a dalt ens hem reunit i en Pep ha decidit no continuar i baixar a fer companyia a na Pilar, els altres 5 hem continuat, hem passat per una espècie de corredor, amb molta pedra amollada que feia perillós la seva caiguda, sobretot als que anaven darrera.
Finalment hem fet el cim, a on hem dinat, després hem anat a fer una mica de cresta cap  a la part contrari, Dani i Naghi han arribat a uns 100 metres i han tornat enrere, ja que aquesta no era la fita del dia, només era trescar una mica.
La baixada pel mateix lloc, ara una mica més fàcil, per reunir-nos amb en Pep na Pilar i na Ria al coll. La baixada més o manco ha estat pels mateixos llocs de la pujada, però com sempre passa hi ha hagut alguns aterratges forçosos, destacar el de na Pili, que ha fet una doble croqueta lateral amb tirabuixó, que no ha tingut més conseqüències que qualque cop blau.
En la darrera hora de baixada, han començat a sortir temes de Salvame de Lux, que tan agraden als humans, la llàstima és que ens teníem de acomiadar i ja no donava temps per més.
Han estat una mica més de 8 hores, amb un desnivell acumulat de 1400 mts., per uns indrets espectaculars.
Donar les gràcies a tots per bon rotllo i cordialitat total, a Naghi pel seu guiatge, un gran coneixedor de la terra, i esper que pugui tornar aviat amb ells per a compatir muntanya.
Assistents: Pep, Pilar, Sony, Naghi, Victor, Pili, Dani, Gelen, Arancha, Ria i Tomàs.