dilluns, 12 d’octubre del 2020

CALA DE SES ARITGES-S'ALMANGRA-COVA DELS MORTS

Com no podia ser d’altre manera, avui Dia de la Hispanidad, hem sortit a celebrar la festa a la muntanya. La zona de Formentor ha estat l’escollida, i en principi dues eren les fites escollides.

Hem deixat els vehicles a l’aparcament de Cala Figuera, que per cert l’han bloquejat amb unes roques i només es poden deixar uns pocs cotxes a la vorera de la carretera, això també deu ser un efecte col·lateral del Covic, com tants altres que no tenen cap explicació lògica.

Hem baixat a la cala i des d’aquest punt , iniciat el sender que ens duu fins el Morro de Catalunya, però en arribar al coll, en lloc d’anar cap el morro hem girat cap a l’esquerra, anant a cercar la carena.

Hem arribat al punt més alt, a on hem decidit berenar, avui hi havia sobretot Delicatessen del LIDL. Una vegada amb la panxa plena, hem decidit baixar cap a la primera gran fita del dia, la cala de ses Aritges, per una vertiginosa pendent de pedres i coixinets de monja.

La pendent que de front ens semblava complicada, a mesura que hem anat per avall l’hem trobada bastant assequible, això si, hem acabat tots amb feridetes dels coixinets i hem fet alguns aterratges amb les parts posteriors.

Hem arribat quasi fins la mar, però els darrers metres, completament destrossats fan inviable una baixada sense l’ajuda de una corda i a més a més avui la mar estava molt moguda, na Xisca volia nedar, però hauríem d’haver cridat a protecció civil.

Hem estat una estona gaudint del panorama, per tornar per la mateixa gran rosseguera, però abans d’arribar a dalt, ens hem desviat a la dreta per pujar a s’Almangra, una cresta amb timbes als dos costats i en la que hem fet una petita grimpada per a poder accedir a dalt.

Des de s’Almagra es veuen molt bé ses carotes de Bufaranyes i la famosa cinglera, que són objecte de una gran ruta. Hem tornat enrere, havíem deixat les motxilles per pujar més lleugers i hem acabat de fer la pujada , per anar seguidament fins el coll de l’Homo, lloc a on comença la ruta al cingle de Bufaranyes.

En aquest punt, hem decidit anar per la segona gran fita del dia, la Cova dels Morts, només sabíem que es trobada en la part sud de la penya de la Cova dels Morts, i abans d’arribar al coll d’en Burgat, però el terreny molt hostil i incòmode no ens ajudava molt a recórrer aquesta part de la penya.

Hem hagut de pujar i baixar algunes vegades per l’accidentat del terreny i ja quan estàvem a punt de desistir i baixar, en Lluís ha vist el forat, tot d’una que l’he pogut veure he sabut que teníem la cova a damunt, tot un èxit.

Hem accedit a la cova a on com el seu nom indica s’han trobat enterraments i proves que es va utilitzar pels nostres avantpassats, actualment al cova és utilitzada com a escusat i aixopluc de cabres, ja que hi ha un gran capa d’excrements d’aquests mamífers. L’alçada de l’obertura de la cova és enorme i a més a més te un forat a la part de dalt.

Ara ja si, podíem baixar amb la tranquil·litat i la satisfacció d’haver aconseguit les fites proposades. Tenc que comentar que no hem trobat cap indicació ni fita per trobar la cova, a la baixada hem deixat alguna fita, en la torrentera que ens ha conduit al camí del Pla de ses Arenes, a on hem pogut veure uns curiosos indicadors antics.

Hem caminat una estona per un camí ample, paral·lel a la carretera , que hem deixat quan baixava, ja que anava a la cala i hem sortit a la carretera a fer el darrer tram per arribar a l’aparcament.

En definitiva, ruta circular de uns 12 quilometres fent un desnivell acumulat de 700 metres, amb un temps de 6 hores i quart, comptant aturades.

Assistents: Xisca, Thiago, Lluís i Tomàs.