dilluns, 19 d’octubre del 2020

LA BESURTA-PLA DE AIGUALLUT-LA RENCLUSA

La ruta d’avui estava previst que fos per la zona que he anat, però no sabia exactament el que faria, ja que no coneixia les condicions de la neu. Ja en arribar i voler passar per dalt de l’hotel de Llanos de Hospital, he trobat gel a la carretera, per tant he tornat enrere i he deixat el vehicle a l’aparcament que hi ha uns 600 metres abans.

He agafat el GR, que va en paral·lel a la pista i que en principi passa pel Plan de l’hospital, es passa pel costat de l’Hotel i seguidament es troben les runes de un dels hospitals que hi ha hagut a  aquesta zona des de temps immemorials, en concret el del segle XVI, lloc carregat d’història pels passos que hi ha i que han estat utilitzats històricament per diversos motius, guerres, exilis, peregrinatges i altres.

En acabar la gran plana, a on els hiverns es fa esqui de fons, espassa per una palanca i es puja per la dreta, al cap de una estona arribam al Pla de l’Estan i creuam la pista seguint pel GR i arribar a la Besurta, a on hi ha un porxo i un bar que només està obert l’estiu. En tot cas sempre és un bon lloc per fer la manutenció.

Una mica després de La Besurta, hi ha un creuament, a l’esquerra cap el Plan d’Aiguallut i a la dreta cap a la Renclusa i com no, la pujada més utilitzada a l’Aneto. Jo he agafat el de l’esquerra, després tornaria pel de la dreta.

Per aquest camí he arribat al famós Forau d’Aiguallut,   que engoleix l’aigua que ve del Pla d’Aiguallut, per tornar a sorgir alguns quilometres lluny, a la vall d’Aran i desembocar a l riu Garona, un prodigi de la natura.

Es passa per l’esquerra del Forau i arribam a la gran cascada d’Aiguallut, que dóna pas al fantàstic Plan d’Aiguallut. El GR continua pel Pla i al fons es desvia a la dreta al Coll de Toro i a l’esquerra segueix cap a Barrancs, per a on també es pot pujar a l’Aneto. Jo en arribar a aquest punt, he agafat una alternativa que ve des del refugi de La Renclusa i que passa pel Coll de la Renclusa, aquí ja he trobat molta neu, i la neu és una mica traïdora, sempre s’ha d’anar molt alerta. En un forat m’ha passat tota la cama, però el bastó no, m’ha pegat a ses ulleres bastó i puny i m’he fotut jo mateix un mastegot de porter de discoteca.

Després de un moment de confusió, he comprovat que només era un cop i he continuat, trobant una petita cabanya de refugi al coll. Des del coll 200 metres més a baix ja es veu el Refugio de la Renclusa al que he arribat, comprovant que roman tancat fins el desembre, coses dels temps que vivim.

Fins pràcticament la Besurta he trepitjat neu i gel, encara que ara el sender ja era bastant còmode. En arribar a la Besurta, he aprofitat per fer el darrer avituallament i baixar pel mateix camí que havia fet la pujada fins l¡aparcament.

En resum, ruta semi circular de 18 quilometres de distància, amb un desnivell de 600 metres, realitzada en sis hores i mitja.