dissabte, 24 d’octubre del 2020

LA FALLA-PEDRA SANTA-TOZAL DE LA PEDREÑA

La Ruta d’avui comença al poble de Neril, el segon més alt d’Aragó, desprès de Cerler. He deixat el cotxe a la part Nord del poble i he sortit cap al sender del  Tozal de Puntons que fa una ruta circulat fins el poble de Suils.

El camí està senyalitzat a la sortida, però molt alerta, quan arribam a un pas de ramat, no està senyalitzat, jo he seguit recte quan tenia que agafar cap a la dreta, però  sense senyalitzar és difícil saber-ho.

Quan m’he adonat que no anava bé, era que el camí em duia de baixada i he intentat tornar al camí bo pujant entre la malesa, però no ha estat possible, he baixat de nou al camí equivocat i sortosament he trobat una pista que pujava molt forta, i m’ha deixat de nou al camí original, ja a a prop del Tozal de Puntons.

He seguit per la pista i he arribat al Coll a on surt la pista que ens duu a la Collada de Penya Rolla, a on acaba la pista. Hi ha una cabanya de pastors, a on he aprofitat per berenar. Curiosament hi havia una parella de pastors que intentava recuperar dues vaques joves que es veu no volien baixar, la joventut sempre tan rebel.

Ara ja he deixat camí, per pujar sense cap tipus de senyals ni fites cap a dalt,  en primera instancia una espècie de muralla de pedra bloquejava el camí, per tant he anat pujant fins poder superar-la, a partir d’aquí una ruta escalonada amb diversos cims, el primer de tots La falla, a on he hagut d’aturar i mirar bé com podia passar una gran roca, semblava inaccessible, però he pogut seguir pel costat esquerra i m’he situat a la Pedra Santa , ara ja només em restava arribar al Tozal de la Pedreña, per una pujada fortíssima.

En el Tozal, he aprofitat per abrigar-me, feia molt fred i menjar una mica, el camí de baixada he aprofitat algunes sendes que apareixien, per anar més còmode, ja que el pati a la dreta era molt inclinat i perillós, ja que l’herba no rellisca com al neu, però tampoc ets pots refiar.

A poc a poc he arribat a la muralla de pedres, en la que ara si he trobat un pas e baixada i he tornat estar a la cabanya de pastors. Ara ja només em restava baixar per la pista per arribar al coll i seguir la ruta circular fins Neril, a on m’he adonat del lloc a on he errat a la pujada, no estaria malament una senyalització, ja que crec que molta gent deu fer el mateix que jo.

En resum, ruta de 20quilometres de distància, d’anada i tornada, amb un desnivell acumulat de 1100 metres, realitzada en una mica menys de 7 hores comptant aturades.