diumenge, 18 d’octubre del 2020

PICO COTIELLA

Per  arribar al punt de sortida d’aquesta ruta s’ha d’anar al poble de Barbaruens,  al que podem accedir des de Seira per una carretera molt estreta de 8 quilometres, quan arribam al poble el deixam a ma dreta i seguim per una pista sense asfaltar per remuntar 300 metres d’altitud fins que arribam a una explanada, també podem deixar el vehicle més amunt, però la pista està en males condicions.

Per  tant sortim de 1410 msnm. per la pista, en direcció al Refugi d’Armeña, al acabar la pista enllaçam amb el GR que ve de Barbaruens i va cap a Saravillo, passam per dues torrenteres i arribam un coll del que podem veure l’Ibón de Armeña, ara tocar baixar una mica i passam pel costat del Ibón, per arribar al poc al refugi.

Des del refugi parteixen les diverses rutes que es poden fer per la zona, una zona molt extensa a on  el punt culminant és el Pico Cotiella, de 2910 mts. Des del refugi agafam la rosseguera de l’esquerra per dirigir-nos al Collado de Cotiella, situat entre el Cotiella i el Cotielleta, una pujada molt llarga i plena d’avencs, el millor camí està marcat amb fites, però en un dia clar com avui es veu en tot moment cap a on ens dirigim.

En arribar al Collado tenim que fer una grimpada a la dreta per poder pujar a dalt, en eixut no és massa complicada, però amb neu o banyada sembla que pot ser dificultosa. Al superar aquest darrer tram tenim tot l’altre costat a la vista, amb la extensa Sierra Ferrera al davant.

Des del Collado hi ha dues possibilitats per arribar al cim, una directa amb trepades i l’altre anant sense perdre alçada fins la Colladeta a on s’agafa l’esquena del Cotiella i es puja per una part ample, més còmode, escollim aquesta segona possibilitat, en qualsevol cas s’ha d’anar molt alerta ja que el desnivell és fort i una caiguda podria ocasionar rodar per avall. En arribar a la colladeta tenim que envoltar un nevero, situat justament en l’accés a dalt, després ja és fer la pujada fins a dalt sense cap complicació.

Com que el dia és clar, podem observar una gran part dels cims del Pirineu central, català i fins i tot podem intuir la forma del Moncayo en la llunyania. Aprofitam per menjar una mica i estar una estona en el cim per després fer la baixada pel mateix sender.

Com sol passar la tornada es fa eterna, caminar en baixada per les pedreres no és pot fer amb la rapidesa que hom voldria i encara que veim l’esplanada del refugi ha de passar molt de temps per arribar-hi, al agafar una variant de la baixada podem arribar a veure un caramull d’avencs.

En arribar al refugi feim el darrer petit descans, tenim claror però no sol, amagat darrera el massís, passam pel Ibón i després de fer la pujadeta al collet, ja només ens resta la baixada fins a l’aparcament, el darrer tram del camí quasi a les fosques.

Després de una jornada així, el millor és un bon final feliç, per tant després de la dutxa anam al restaurant Pirineu a on entre altres podem degustar el Rabo de Toro.

Per tant ruta d’anada i tornada, amb una distància de 23 quilometres, desnivell acumulat de 1600 mts, realitzada en 10 hores i quart comptant aturades.

Assistents: Joana i Tomàs.