dilluns, 23 de novembre del 2020

SA FITA DEL RAM

No hi ha millor manera de començar la setmana amb una bona caminada per anar diluint ses grassetes que hem acumulat amb els tiberis festius (només de 6 persones). Avui com no podia ser d’altre forma, hem sortit amb el grup dels dilluns per pujar a Sa Fita del Ram, deixant els vehicles a Esporles a prop del Refugi de Son Tries.

Hem agafat el camí que ens duu al Coll de s’Heura i que segueix cap a Establiments, en el coll hem passat per la barrera que dóna accés al camí de pujada i passa per davant Son Ferrà.

Aquí iniciam la ruta circular, ja que tornaríem per una baixada que surt just damunt Son Ferrà. El camí ample i a estones encimentat és el que seguim, diuen que es va encimentar i preparar per quatre amics que pujaven per anar a fer torrades a Maristel·la i ho feien amb un 4 llaunes vell, la veritat és que s’ha de tenir valor per pujar per aquest camí amb un cotxo.

En arribar al desviament que ens duu al monument del Cor de Jesús ens hem desviat a la dreta i hem visitat el monument, na Marga que ha vengut molt afamada, ha tret un entrepà de calamars per agafar forces.

Hem retrocedit uns metres per agafar el sender que en baixada ens duria fins el Castellot, gran roca que ofereix unes bones vistes d’Esporles. Hem pujat al Castellot i després hem seguit el sender que ens duu fins l’esquena de l’Ermita de Maristel·la, per ser dilluns en aquests trams hem coincidit amb tres grups de persones, es veu que molta gent ja no camina els diumenges i surt dilluns, en vorem de grosses amb el Covic.

Des de l’ermita i després de berenar per segona vegada, hem seguit cap a S’Ermita Vella, actualment restaurada, hem passat per s’Avenc Podrit, per s’Aljub de Son Boscana , hem travessat la paret de partió dels municipis d’Esporles i Puigpunyent i hem tret el cap a la baixada del Pas de Son Noguera.

Després hem retornat al camí principal per sortir per l’esquerra en un creuament senyalitzat amb una gran fita a l’esquerra, al poc hi ha un forn de pa que es conserva amb bones condicions. Hem seguit aquest camí en pujada, fins que hem arribat a la Cova dels Ermassets.

Les coves i els seus misteris, ens han sortit una família de cabres negres, i a hom sempre li ve el cap la figura del dimoni associada a una mascle caprí negre i banyut, dins una cova infernal, així i tot ens hem endinsat dins la cova, fins el lloc a on hi ha una segona entrada o finestra.

De la cova al cim hi ha poc, un passet ens ajuda a pujar a on hi ha el punt geodèsic, en qualsevol cas, aquest cim de 833 mts, ofereix poques vistes, el seu veí Na Ferrana  te una visió més bona. Aquí hem aprofitat per dinar amb suculentes galetes de cacavet, entre altres delicadeses.

Des de la Fita del Ram hem decidit baixar per un lloc que cap dels tres havia trepitjat mai, i és el sender que baixa des del Pou de neu que hi ha al costat de na Ferrana. Un camí ben senyalitzat amb pintura blava antiga i fites.

Hem tengut dues sorpreses agradables, la primera un altre aljub de la mateixa factura que el de Son Boscana, pel que havíem passat anteriorment, i després uns revolts en una zona de molta inclinació, obra de un gran mestre marger.

Després hem entrat en una zona ja més planera a on hem trobat una separació de filferro i al poc hem tancat el cercle iniciat unes hores abans, sortint a pocs metres de Son Ferrà, des d’aquí hem tornat pel mateix camí del dematí.

En definitiva, ruta semi circular de 14 quilometres de distància, amb un desnivell acumulat de 900 metres, realitzada en poc menys de sis hores comptant aturades.

Assistents: Maria Antònia, Marga i Tomàs.

PLANTA INVASORA MOLT PERILLOSA

ENTRANT AL CAMÍ DE PUJADA

MONUMENT DEL SAGRAT COR DE JESÚS

ESPORLES

FESA

MOLA DE PLANICIA

BAIXANT DEL CASTELLOT

INTEGRANTS DEL GRUP....QUINA PLANTA !!