dilluns, 16 de novembre del 2020

ERMITA DE MARISTEL·LA-PAS DE SON NOGUERA

He pujat moltes vegades a l’ermita de Maristel·la, però avui volia fer un tram nou per la zona, assolint els passos de Son Noguera i Sa Granja. He deixat el vehicle al costat de l’església d’Esporles des d’on he sortit pel camí des Correu.

Tenc que comentar que la ruta d’avui pels qui la puguin fer per primera vegada és molt perdedora,  jo he tengut que consultar el mapa algunes vegades en la zona dels passos, sobretot per la manca de referències, el caramull de camins i creuaments, l'absoluta manca de fites  i que tota la ruta es fa en zona boscosadificulten molt l'orientació.

He caminat poc pel camí des Correu, ja que en arribar a un portell a ma esquerra, aon hi ha una balisa del GR, s’ha de sortir d’ell. En entrar pel portell hi ha dues possibilitats, el sender de l’esquerra puja directa, en canvi el de la dreta agafa un sender més suau i llarg, avui he agafat aquest segon, més tard tornaria per l’altre.

Aquest sender va molt proper al desnivell, fins que enganxa amb l’altre en una corba, ja a prop del Castellot, he seguit recte, del Castellot a ma esquerra surt un camí que va al monument del Crist del Cor de Jesús, per aquest he tornat més tard.

Finalment seguint en aquesta direcció s’arriba a l’ermita de Maristel·la, sortint a la part posterior. Ara he agafat el clàssic camí per anar fins Sa Fita del ram, passat per l’avenc Podrit i un aljub molt ben conservat, al poc de travessar una paret seca, que separa els municipis d’Esporles i Puigpunyent, s’ha d’agafar un desviament a ma dreta que baixa de valent amb unes bones llaçades, a la tercera trobam una barrera amb punxes i pany, es pot passar però s’ha d’anar alerta, podríem dir que aquí es situa el pas de Son Noguera.

He seguit baixant per aquest ample camí, fins que en una corba, a ma dreta l’he deixat, per agafar un sender, si es segueix supòs que s’arriba a les finca de Son Noguera, a prop he trobat una sitja amb un petit aljub per recollir aigua, i des d’aquí i baixant una mica he connectat amb un altre camí ample que anava en la direcció que jo volia.

Però aquí, tot i consultar diverses vegades el mapa, prenent com a referència els creuaments i el nombrosos forns de calç, es veu que m’he equivocat i he sortit massa aviat a cercar el pas de Sa Granja, durant una estona he anat en paral·lel al sender bo, fins que he trobat el camí del pas, però ja l’havia superat, per tant no es pot dir que hagi fet el pas, ja serà un altre dia. En qualsevol cas, la caminadeta per davall dels penya-segats ha estat constructiva.

He arribat al final del camí que m’ha deixat novament a prop de l’ermita, però la baixada l’he feta diferent pel camí ample que surt davant la façana, m’he desviat cap el Cor de Jesús i he seguit pel sender que duu al Castellot i ara sí he davallat per la via més directa, camí molt empinat i que si està banyat et pot proporcionar una bona culada.

De nou he sortit al camí del Correu i en pocs minuts he arribat a Esporles.

En definitiva, ruta quasi circular, de una distància de 14 quilometres, amb un desnivell acumulat de uns 600 metres, realitzada en poc més de 5 hores comptant aturades.