dijous, 19 de novembre del 2020

CALES DE SA CÒLONIA-TORRENT I PAS DES PARRAL-ERMITA DE BETLEM

Nova sortida per la zona de la Colònia de Sant Pere, amb la fita prioritària de fer el torrent des Parral. He deixat el cotxo a la sortida del camí que baixa de l’Ermita de Betlem, lloc per a on pensava tornar.

Com que per anar a l’entrada del torrent , s’ha d’agafar el carrer de la sortida de la Colònia a sa carretera, i que està a uns 3 quilometres d’aquest lloc, he trobat oportú fer el recorregut pel costat de la mar, visitant tot aquest tram de costa.

Per tant m’he anat cap a la mar per un sender de terra que he trobat, a on finalment he arribat després de fer algunes ziga-zagues. He passat per algunes cales fins que he arribat al poble, i he anat a cercar el carrer major de sa Colònia, he travessat la carretera i he seguit fent tres corbes fins que he passat per la casa de Can Trigo, aquí ja s’acaba el camí i ens trobam amb el torrent des Parral.

Hi ha una presa que s’ha de superar per l’esquerra, després ja entram en el cau del torrent i seguim el seu curs fins pràcticament el seu començament. El torrent avui tenia alguns gorgs amb aigua, però més bé aigua embassada, poca que  corria, en qualsevol cas si es fa amb aigua i banyat la dificultat augmenta.

S’han de fer algunes grimpadetes, i quan arribam a una paret, un gran salt, l’hem de superar per l’esquerra, és el pas des Parral, sense gaire dificultat, però tant el pas com en altres llocs s’han d’emprar les mans.

En sortir del pas, el terreny es suavitza i es fa bastant còmode seguir pel torrent, com he citat abans, jo no l’he deixat fins que he trobat el camí, que va del Bec de Ferrutx a l’ermita, comentar que sobretot a la part més propera al camí, el torrent està molt ple d’herbes, fet que ara sí dificulta la marxa, un nou bot que he trobat l’he superat per la dreta.

Quan he arribat a dalt, he seguit el camí que duu a l’ermita , i he sortit una estona per apropar-me a la baixada del torrent de sa Jonquera, des d’aquí ja he vist ses cases dels militars en runes i la cuculla de l’ermita, a on he arribat en pocs minuts.

He visitat l’Ermita i he dinat al banc que hi ha al costat de l’entrada, poca gent hi havia avui per la zona, després ja he agafat el camí de baixada, passat per la font  de s'Ermita i la Verge que hi ha dins una coveta tancada amb una barrera de ferro.

El camí de baixada és el que ens duu a Betlem i passa pel costat del torrent de s’Aigo Dolça, assolint el famós pas des Grau, que utilitzaren per traslladar el cadàver de Mado Gatova, la primera persona que va morir entre els que colonitzaren les terres properes a sa Colònia de Sant Pere, es veu que no hi havia les carreteres que existeixen actualment per arribar a Artà.

En resum, ruta circular de 12 quilometres, amb un desnivell acumulat de 300 metres, realitzada en 4 hores i 20 minuts comptant aturades.