dijous, 5 de novembre del 2020

CALA DE SES ORTIGUES-PUNTA DE NA FORADADA-COVA DE NA BENETA-TORRE NOVA

Fa un temps que vaig pujar als penyals de s’ Evangèlica pel pas de Sa Selleta, avui la fita era a l’altra costat, cap a la cala Ses Artigues. He deixat el vehicle una mica passat el segon túnel de la carretera d’Estellencs a Andratx, al costat de la carretera.

A pocs metres al costat de la mar, un camí que està encimentat al principi i que després passa a ser de terra, és el que he agafat. La zona entre incendis, vent, i erosió està plena de grans roques que han baixat i arbres caiguts tal com es pot veure a les imatges, en qualsevol cas he pogut anar baixant pel camí.

Hi ha un desviament a l’esquerra senyalitzat amb taques vermelles de pintura que puja al pas de sa Selleta, jo he continuat per avall, creuant una torrentera i al poc he baixat per un lloc habilitat fins la cala Ses Artigues.

He recorregut en direcció est tota la cala, fins que he arribat a un escar, partir d’aquí continuar era complicat, per tant al costat de l’escar hi ha una espècie de corredor i l’he agafat per pujar a dalt, però es veu que aquest no era el lloc adequat, ja que és molt inclinat i m’ha costat molt superar-lo, després he vist al mapa que la pujada bona era abans de l’escar.

Un cop a dalt he seguit fora traça novament en direcció est, he creuat un altre torrent i he trobat un senderó que anava en direcció de la mar, ala que he pogut tornar arribar. Cercava la cova de na Beneta, en principi he anat capa l’est fins sa punta de sa Foradada, com el seu nom indica hi ha una roca amb un bon forat, he arribat fins a on he pogut, l mar anava moguda i tampoc em podia atracar gaire, segurament l’estiu i en bona mar es pot arribar fins la roca foradada nedant una mica.

He tornat enrere fins el lloc per a on havia baixat, i ara he anat en direcció oest a mem si trobava sa cova, finalment hi ha hagut premi, i he fet molt bé abans en no seguir després de l’escar, ja que passar la paret que envolta la cova és inviable, sense escalar o tirar-se a la mar.

He tronat novament al lloc per a on havia baixat, de referència hi ha una  ...... rovellada a dalt, en aquest lloc es pot veure a dalt Sa Torre Nova, i he anat directament novament fora traça, més o manco a la meitat he trobat una antiga caseta i un sender des de la caseta m’ha duit a un camí ample que he tornat deixar per pujar a la torre.

Al costat de la torre una mica més a baix hi ha un tancat, sembla que hi tenen ases, jo no n’he vist cap, he arribat a dalt, i la torre Nova, curiosament està en runes, coses d’aquesta Mallorca que no cuida el seu patrimoni, al costat hi ha una caseta de vigilància amb tres finestrons.

He mirat el mapa hi he vist que darrera el puxet que hi ha al costat de la torre hi passaven dos camins, convé agafar el de l’esquerra, el de la dreta està tancat amb una barrera, és passa per un altre caseta, crec que era sa casa des torrer antigament. I sortim al camí vell d’Estellencs.

He seguit pel camí, fins que en un creuament que arribava a la carretera Ma-10, he agafat el de l’esquerra, però com sempre passa a aquesta Mallorca de prohibicions i filferros he trobat un caramull de indicador de prohibit passar, pel poc que em quedava he pujat a la carretera i he passat pels dos túnels abans d’arribar al cotxe, a baix he vist ferralla, brutor i moviment de terres, fins que he vist l’enllaç que devia ser del camí vell, tot un despropòsit, la veritat és que hom està fart de tota aquesta història fatídica de tancar camins per acumular brutor.

En definitiva, ruta circular, de 10 quilometres, amb un desnivell acumulat de 300 metres, realitzada en 4 hores i mitja comptant aturades.