dissabte, 21 de novembre del 2020

SA CRIVELLA-CATEDRALS DEL CÀRSTIC

Avui nova ruta per Mortitx amb l’al·licient de fer una zona completament nova per a nosaltres i que finalment he trobat que fou batiada com a “ Catedrals del Càrstic”, encara que sembla que oficialment no te cap nom.

Hem deixat el vehicle just davant Mortitx, avui hi havia un bon ambient de gent que anava arribant i aparcant, hem pogut saludar tant a la sortida com a l’arribada a alguns muntanyans que ens coneixem de les xarxes socials però que no ens coneixíem personalment, molt contents per haver-los pogut saludar.

La primera part de la ruta no te cap problema, simplement s’ha de seguir el camí que duu a Ses Basses de Mortitx, deixam a la nostra dreta el sender que duu al torrent de Mortitx i una mica més amunt el que baixa a l’Hort des Moli, que també dóna nom al torrent homònim.

Passam pel pont de la presa del torrent de l’hort des Molí i seguim la nostra ruta fins arribam al Coll des Vent, una mica abans hem passat pel desviament també a la dreta que duu al refugi de Lavanor.

Des del coll des vent, tenim un baixada sense deixar en cap moment el camí que ens duu finalment a la gran explanada de Ses Basses de Mortitx. Aquí és a on comença la part interessant de la jornada.

Per la barrera que hi ha davant s’aljub de sa bassa de formidable factura, passam a un terreny salvatge que no deixarem fins passades unes hores, la primera fita és Sa Crivella, que podem intuir de lluny, un tall a la roca que s’endinsa en una especie de cova per després sortir a un espai obert amb una gran caiguda a la mar, molt alerta a n’aquesta zona, ja que la caiguda que hi ha damunt la darrera roca és infernal.

Hem estat una estona dins sa Crivella, per sortir i sense seguir cap traça en concret, ni camí, ni res paregut, hem traçat una línia imaginari, que volia acabar a la darrera punta del Musclo dels Llorers.

Com se sap, qui va a Mortitx s’enamora o l’odia i no hi torna, i és que caminar per aquestes contrades és un món a part, com es pot comprovar a les imatges. Hem anat superant el que no sabíem quin nom podia tenir, ja que cap mapa duu cap topònim de les més de 30 puntes de pedra al voltant de 400 mts sobre nivell del mar que hi ha a la zona.

He trobat només dues referències, una d’en Pep Torrens i una altra den Chamorro que ho batiaren com a “Les Catedrals dels Càrstic”, per tant i com crec que el nom fa honor al lloc, així ho deix.

Hem pujat algunes d’aquestes puntes, les més altes, per finalment anar fins les dues darreres, una mica més baixes i que tanquen el conjunt, ja en el Musclo dels Llorers, però aquí ens hem trobat amb una encletxa que per la zona de la mar tenia un important desnivell i per la zona que hem intentat passar una encletxa, hem considerat que sense l’ajuda de cordes millor no baixar-hi ens hem quedat a escassos deu minuts de completar la sèrie, en qualsevol cas, tornarem qualque dia per a fer aquest tram final amb l’equip necessari.

Dins tot aquest fregat, hem vist una gran roca amb un gran forat, redó, encara que no ens hi hem aproximat i també ha quedat pendent, com que més amunt hi ha un forat batiat com s’Ull de Deu, aquest que està situat molt més baix i com tampoc no li coneixem nom, l’hem batiat com “S’ull de Mossèn Arnau”, guardià de “Les Catedrals dels Càrstic”.

La tornada l’hem feta per un clot que hi ha enmig de ses puntes, fins que hem arribat al camí pel que havíem pujat anteriorment, i així hem tornat a ses Cases de Mortitx, a on teníem el cotxo.

Per tant, ruta semicircular, no puc posar la distància ja que no duia el mòbil, tampoc puc posar el desnivell acumulat, ja que és un continuo baixar i pujar cotes baixes, i si que puc dir l’horari, han estat una mica més de 7 hores comptant les aturades.

Assistents: Manolo i Tomás.