dijous, 26 d’octubre del 2023

PUIG DE SA GRUA-COVA CEMENTERI DELS MOROS

Avui he sortit amb el Grup dels Dilluns, feia algunes mesos que no sortia amb ells. Hem deixat el vehicle a l’aparcament públic des Capdellà.

Hem agafat la carretera asfaltada que va cap a Andratx, per on hem caminat alguns centenars de metres, després agafam a ma dreta una pista sense asfaltar , fins que arribam a un sender també a ma dreta, per anar a cercar el pas de s’Arna.

Hi ha algunes fites que ens hi duen, però no és una traça fàcil de seguir, els dos guies d’avui han tengut molta  feina, entre tots dos han anat trobant la traça adequada. Jo avui he anat en pla passiu i m’he deixat dur.

Hem arribat al pas, que no te cap complicació i que serveis per  assolir la part més alta, que va fent una gran panxa, encara ens restava caminar una estona per arribar al cim, ens hem aturat a un mirador natural a ma dreta en l’ordre de la marxa, una mica abans d’aquest mirador hi ha una fesa que també visitam.

Des de la fesa, segui pujant, cadascú una mica pel seu aire, fins que arribam al punt geodèsic, que marca el punt més alt del Puig de Sa Grua. Just al costa del punt geodèsic, podem observar una gran figuera, és una de les dues entrades a la Cova Cementeri dels Moros, per baixar per la figuera, és necessari una corda, cercam l’altre entrada, situada a la part nord, és un petit forat, sembla un avenc.

Entram pel forat sense massa problema, encara que és una mica estret, un cop a dins, podem observar la figuera a l’altre costat i l’altre obertura, la terra està bastant remoguda i el trespol no és pla, sembla va ser utilitzada com a cova funerari, trobam alguns ossos d’animals i una cabra momificada.

Després de visitar la cova, tornam al punt geodèsic a on dinam. Baixam per la part oposada de la pujada, direcció sa Mola de s’Esclop, passam pel coll de sa Grua, travessant una paret seca, en baixada anam a cercar un dels camins que hi ha per la finca de Galatzó, per anar a visitar s’Argolla i una mica més a baix ses cases des Tramuntanal, ja per un camí bastant ample, que finalment desemboca al camí que va des Capdellà a Ses Cases des Galatzó, en arribar-hi, tombam a ma dreta, ens queden 2 quilometres per arribal al poble.

En definitiva, ruta circular de 9 quilometres, amb un desnivell positiu de 400 metres, realitzada en 5 hores i mitja, comptant aturades.