diumenge, 13 d’octubre del 2019

TURONET DE LA PICADA-TUCA DE LA ESCALETA

Les previsions meteorològiques per avui no eren molt bones, per tant he decidit fer una ruta que no m’allunyes massa del lloc d’arribada, per si començava a ploure, finalment no ha caigut ni una gota, però el vent ha estat terrible.
He deixat el cotxe al Pla de l’Estan, molt a prop de La Besurta, des d’on surten les rutes que van al Portillón de Benasque i al Pico Salvaguardia, però jo avui no anava a aquetes llocs, el meu primer destí era el Puerto de la Picada.
Elm Puerto de la Picada, el Portillòn de Benasque i el Puerto de la Glera, són tres passos ancestrals entre Espanya i França, utilitzats durant mil·lennis i tristament per molts republicans i gent de bona fe, que fugiren del sanguinari dictador Paquito Franco a cercar una vida millor.
Antigament aquetes passos també foren utilitzats entre altres pels peregrins  que venien de tota Europa per anar a Santiago, per això quasi sempre hi ha hagut un hospital a la zona, actualment és un hotel.
Des del Pla de l’Estan, en pujada per un camí de ferradura he anat avançant, fins arribar a una primera cruïlla, que va precisament a LLanos de Hospital,jo he seguit per la dreta, al cap de una estona una segona cruïlla, per anar al Portillón, de nou he seguit per la dreta, passant per uns petits ibons.
Al poc ja he pogut veure, el Puerto de la Picada, quan més pujava, més fort era el vent, he arribat al Puerto,  des del mateix, he pujat al Turonet de la Picada (2526), per la dreta del Puerto, el vent a dalt era infernal.
He baixat de nou al Puerto de la Picada, i he continuat pel camí fins el Puerto de la Escaleta(2468), una mica més baix, des d’aquest lloc, sempre continuant pel camí marcat, he anat fins la Tuca de la Escaleta,  he recorregut tota la seva lloma de part a part, hi havia un ramat de cabres banyudes.
També feia un bon vent a la part de dalt, he tornat pel mateix camí fins el Puerto de la Escaleta, però aquí he dixat el camí per ficar-me dins una gran depresió, aon hi havia algunes basses, denominades Boms des Clôts de Lunfèrn, que em supòs vol dir Ibons dels Clots de l’infern. He anat fins el ibón més gros, a on he aprofitat per dinar.
Una vegada  fetes les feines gastronòmiques, he avançat per dins els Clos cap el Puerto de la Picada, des d’on he fet el mateix camí pel que havia pujat fins el Plan de l’Estan.
Per tant ruta d’anada i tornada amb pujada a dues cimes, i baixada als clots, amb un desnivell acumulat de 850 metres i una durada de 4 hores i 40 minuts comptant aturades.

PER AMUNT

PICO SALVAGUARDIA

CAMÍ DE BAIXADA

IBONET

GLACERA DE LA MALADETA, ANETO TAPAT EPLS NUVOLS.